Renault Twingo tampil dengan imej comel

By  |  0 Comments

Renault Twingo2

Generasi ketiga Renault Twingo sudah pun membuat penampilan pertamanya di mata dunia automotif di Geneva Motor Show 2014. Ia dikatakan antara model yang paling menarik keluaran Renault sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Pembikinan Twingo serba baharu ini bukan sekadar diinspirasikan daripada model Twingo terdahulu. Tetapi juga menjadikan Renault 5 sebagai salah satu sumber inspirasinya.

Buat pertama kalinya, Twingo diproduksi untuk kenderaan kompak lima pintu.

Berkongsi platform dengan model generasi akan datang Smart ForTwo, Twingo 2014 ini dijanakan oleh enjin 1.0 liter tiga silinder TSE pengecas turbo bagi SCe 70. Ia mampu memberikan kuasa maksimum sehingga 70 hp dan puncak tork 91 Nm. Manakala bagi Tce 90 pula, ia dikuasakan oleh enjin 0.9 liter tiga silinder dengan 90 hp dan tork 135 Nm. Kedua-duanya dipadankan dengan transmisi manual lima kelajuan.

Twingo baharu ini bukan sahaja menawarkan keseronokan pemanduan, malah memberikan ruang yang lebih luas dan selesa. Ia turut menawarkan pengendalian yang tangkas. Malah jejari pusingan yang ditawarkan sehingga 8.65m membantu pemandu untuk membuat pusingan U dengan cukup mudah.

Renault Twingo8

Walau pun Twingo bersaiz 3.59m panjang, 1.64m lebar dan 1.55m tinggi serta memiliki jarak roda 2.49m, ia masih mampu menawarkan ruang kaki pada bahagian dalaman yang selesa. Malah Renault juga mendakwa ruang tersebut adalah yang terbaik di dalam kelasnya.

Melihat bahagian hadapan, Twingo dipadankan dengan bonet berjalur dan lampu utama bersaiz besar dengan bentuk indikator seperti bulu mata. Lampu pencahayaan siang (DRL) turut diberi penambah baikan. Manakala lampu belakangnya juga tampil dengan karekteristik yang tersendiri. Boleh dikatakan imej luaran Twingo memberikan ekspresi yang mengujakan.

Renault juga telah mendedahkan rekaan dalaman Twingo yang nampak ringkas. Pada bahagian papan pemukanya didominasi oleh skrin paparan sesentuh.

Renault Twingo11

Kekemasan ruang kabin Twingo juga dihiasi dengan rekaan grafik yang ringkas dan memilih warna kontra antara hitam dan putih. Di mana ruang kabin menerima balutan berwarna hitam. Tetapi kekemasan pada panel instrumen, roda stereng, corong penghawa dingin dan panel pintu berwarna putih. Malah Twingo juga dihiasi dengan warna-warna ceria yang lain mengikut pilihan warna kerangka.

Twingo turut menawarkan sistem multimedia R-Link yang turut menyokong aplikasi R & GO untuk membolehkan pemandu menyambungkan telefon bimbit pintar pada radio kereta. Ia juga memberi kemudahan buat pemandu untuk mengakses fungsi-fungsi lain seperti navigasi 3D, trip computer dan pangkalan media.

Ruang kargo Twingo menawarkan kapasiti 219 liter dan tempat duduk belakangnya (nisbah 50 : 50) juga boleh dilipat sepenuhnya untuk memberikan ruangan yang lebih luas.

Dijangka bakal berada di pasaran pada suku kedua tahun ini, Twingo menawarkan warna menarik untuk kerangkanya iaitu biru muda, kuning, putih dan merah.

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *