Proton & PT Adiperkasa Citra Lestari tandatangani MoU untuk kereta nasional Indonesia

By  |  0 Comments

Pic 1

Proton Holdings Bhd telah menandatangani memorandum persefahaman dan kerjasama (MoU) dengan PT Adiperkasa Citra Lestasri (PT ACL) berhubung dengan pembangunan dan pembuatan kereta nasional Indonesia.

MoU ini telah ditandatangani oleh CEO Proton, Dato’ Abdul Harith Abdullah yang disaksikan oleh Duta Malaysia ke Republik Indonesia, Dato’ Seri Zahrain Mohamed Hashim. Sementara pihak PT ACL pula diwakili oleh CEO syarikat itu sendiri iaitu Abdullah Mahmud Hendropriyono yang disaksikan oleh Duta Indonesia ke Malaysia, Herman Prayitno.

Malah MoU ini turut ditandatangani di hadapan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, Presiden Indonesia Joko Widodo dan Pengerusi Proton Tun Dr Mahathir Mohamad.

Dengan termeterainya perjanjian persefahaman ini sekali gus membuka peluang di antara kedua-dua syarikat bagi membangun dan memproduksikan projek kenderaan terbabit.

Pic 3

“Kerjasama ini juga dilihat memberikan kelebihan buat kedua-dua negara terutamanya dalam kerjasama menghasilkan produk bagi pasaran besar ini. Tambahan pula, Proton memiliki fasiliti, keupayaan dan teknologi untuk mereka bentuk, pembangunan dan pembuatan kenderaan. Justeru, kami sangat berbesar hati dengan kerjasama yang terjalin di antara kedua-dua negara dan kedua-dua syarikat,”ujar Dato’ Harith.

Sementara itu, CEO PT ACL pula berkata, MoU ini adalah pembangunan terbesar bagi industri automotif Indonesia. Di mana projek kerjasama ini turut membuka lebih banyak peluang pekerjaaan pada rakyat negara berkenaan.

“Kami sangat berbangga dapat bekerjasama dengan Proton dan Malaysia bagi projek ini. Dengan kepakaran yang ada pada Proton dan persekitaran serta corak kebudayaan yang lebih kurang sama, kami sangat yakin Proton dapat membantu melatih dan membangunkan tenaga kerja terlatih bagi industri automotif kami,”ujar Abdullah Mahmud Hendropriyono.

Kerjasama ini meliputi seluruh sektor bagi operasi automotif dan perniagaan termasuk aspek teknikal dan komersil bagi projek berkenaan.

Malah kedua-dua pihak akan bekerjasama bagi pelan pembangunan, aktiviti jualan, kejuruteraan dan rekaan, perkhidmatan logistik, kajian pasaran dan hal-hal yang berkaitan.

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *