XC60 T5 bancuhan gaya, kemewahan & elegan

By  |  0 Comments

XC6002

Setelah berita mengenai kemasukan model ini di pasaran tempatan mula tersebar, akhirnya semalam Volvo Car Malaysia secara rasminya telah memperkenalkan model XC60 yang dinaik taraf (facelift).

SUV XC60 ini menampilkan wajah reka semula serta penghalusan dalaman yang begitu mewah. Ia juga merupakan model yang pertama memiliki enjin yang begitu dinanti-nantikan, Drive-E Powertrain iaitu platform enjin modular yang akan memperlengkap model-model Volvo akan datang yang dibina atas platform Seni Bina Produk Boleh Skala (Scalable Product Architecture – SPA).

XC6005

Dengan bentuk hud baru dan gril bar krom, yang menyerlahkan ukuran lebar kereta, bersama-sama garis-garis datar yang ketara, secara visualnya menghubungkan kereta dengan jalan. Paip ekzos pula disepadukan dengan peresap dan bertindak sebagai visual link kepada enjin baru.

Sentuhan halus juga telah dilakukan pada ruang dalaman, termasuk memilih tatarias dekor silk metal dan bingkai serta penganjak padel.

XC60 T5 dipacu oleh enjin empat silinder Drive-E yang menjana 245hp pada 5,500rpm dan tork maksimum 350Nm pada 1,500-4,800rpm. Walaupun enjinnya menawarkan kuasa lebih besar berbanding generasi terdahulu, namun SUV ini masih mencatatkan penggunaan bahan api yang menerajui kelasnya.

Ia juga menerapkan versi teknologi ini yang telah dipertingkat termasuk City Safety, Blind Spot Information System (BLIS), Closing Vehicle Warning (CVW), Cross Traffic Alert dan Whiplash Protection System.

Sistem City Safety yang dipertingkat kini menggunakan brek automatik aktif pada kelajuan sehingga 50 km/j. BLIS telah juga dinaiktaraf kepada sistem berasaskan radar yang mampu memantau serta memberi amaran kepada pemandu akan kenderaan yang semakin laju menghampiri sehingga 70 meter di belakang kereta.

XC6003

Volvo Car Malaysia juga merancang untuk memperkenalkan sebuah lagi varian, iaitu Volvo XC60 T6 yang akan menerapkan pelbagai teknologi Active Safety menjelang awal tahun 2015.

Malah menurut Pengarah Urusan Volvo Car Malaysia, Keith Schafer, XC60 baharu telah direka bukan sahaja untuk memenuhi keperluan tersebut, tetapi juga menawarkan pilihan yang lebih efisien kos dalam pasaran. Hal ini sejajar dengan matlamat Volvo menjadikan kemewahan mampu milik bagi para pengguna.

Dengan harga jualan RM288,888, XC60 T5 ini pastinya menarik perhatian dengan tampil bersama elemen-elemen yang lebih diperbaharui.

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *