Volkswagen Group Malaysia rai ulang tahun ke-9 dengan semangat penuh optimistik

By  |  0 Comments

P1140048

Pejam celik, pejam celik, Volkswagen Group Malaysia (VGM ) sudah pun memasuki usia ke-9 bertapak di negara ini. Dua hari yang lalu, Infokereta.com menjangkakan sempena ulang tahun ini, VGM bakal melancarkan model Polo facelift seperti yang dikhabarkan sumber tertentu. Namun nampak gayanya pengeluar automotif terkemuka Jerman ini masih belum bersedia mendedahkannya.

Walau bagaiamana pun, VGM telah membawa sekumpulan media tempatan untuk merasai pengalaman eksklusif 360° jenama Volkswagen yang merangkumi proses ‘Pemasangan hinggalah boleh dipandu”. Kami turut diberi peluang memandu empat model Volkswagen pemasangan tempatan termasuklah Passat, Jetta, Polo sedan dan Polo hatchback serta melawat kilang pemasangan automotif di Pekan, Pahang buat pertama kalinya.

Antara yang menyambut kedatangan pihak media di kilang tersebut ialah Pengarah Urusan VGM iaitu Armin Keller, yang turut ditemani oleh Pengarah Pemasaran Volkswagen Malaysia, Martina Berg, Pengurus Kilang Volkswagen Pekan, Bruno Torres dan juga Ketua Pegawai Eksekutif Hicom Automotive Manufacturer Malaysia Sdn. Bhd., Shamsuddin Mohamed Yusof.

P1130795

“Kilang di Pekan adalah sebahagian daripada strategi jangka masa panjang kami untuk pertumbuhan dan pengembangan yang mapan di Malaysia. Kilang ini merupakan pencapaian utama kami kerana ia membolehkan kami menghasilkan kenderaan dengan kejuruteraan Jerman pada harga yang berpatutan buat rakyat Malaysia. Malah, kami turut menyediakan peluang pekerjaan berkelayakan tinggi di sini,” kata Keller.

Dengan nilai pelaburan sebanyak RM1.6 bilion dan ditubuhkan pada tahun 2012, ia merupakan kilang pertama Volkswagen di Malaysia. Seramai 589 orang bekerja secara eksklusif dalam Operasi Volkswagen di Pekan yang menghasilkan kira-kira 10,000 unit Polo hatchback, Polo sedan, Jetta dan Passat pada tahun 2014.

Sepanjang lawatan yang digelar “Volkswagen Werkstour” yang bermaksud “Pelancongan Kilang” ini, pihak media dibawa ke kawasan produksi kilang untuk melihat sistem kimpalan lazer (Laser Welding System). Teknologi canggih ini menyambungkan bumbung kenderaan dengan bahagian tepi kenderaan secara sekali gus untuk mendapatkan kemasan yang berkualiti tinggi dan kedapan bunyi lebih baik.

Kilang ini juga memiliki satu-satunya saluran pemasangan automotif di dunia yang mampu memasang empat model berbeza di dalam satu saluran Body Shop dengan menggunakan peralatan Volkswagen Framer yang eksklusif.

Pengurus Kilang Volkswagen Pekan, Bruno Torres berkata, “Volkswagen berada di barisan hadapan dari segi inovasi. Ia menjadi peneraju dalam membangunkan rangkaian produk dan model bertaraf dunia yang ekstensif. Di Malaysia, kami telah menetapkan satu penanda aras yang tinggi, konsisten dengan konsep Das Auto apabila menghasilkan kereta di sini.”

Konsep Das Auto yang bermaksud ‘Kereta’ (The Car) merangkumi semua perkara mengenai kereta. Bagi Volkswagen, sebuah kereta bukan sekadar kereta. Ia adalah menifestasi kejuruteraan Jerman, inovasi, kemajuan teknologi dan pada masa yang sama mesra alam. Kini, Volkswagen menawarkan 15 kenderaan dalam portfolionya dengan empat daripadanya dipasang dalam negara.

Sempena dengan implementasi GST mulai 1 April, buat masa ini VGM mengesahkan tiada sebarang perubahan harga kenderaan baharu bagi jenama ini. Jadi inilah peluang terbaik untuk memiliki mana-mana model Volkswagen idaman anda.

VGM kini masih menawarkan promosi pembiayaan untuk semua model Polo dari 21 Februari melalui kempen ‘Polo Goes Zero’. Polo hatchback dan Polo sedan kini boleh dimiliki tanpa faedah dan tanpa bayaran pendahuluan dari hanya RM999 sebulan selama tujuh tahun.

Berkenaan dengan model Polo facelift seperti yang disebut-sebut sebelum ini, pihak VGM masih belum memberikan kesahihan bilakah ia bakal dilancarkan. Namun sewaktu sesi lawatan ini, kami sempat melihat model ini yang turut dipamerkan.

Kelihatan beberapa elemen baharu turut ditampilkan termasuklah jaluran krom pada bahagian gril, drum brake yang berlainan berbanding model sedia ada dan lampu belakang dengan rekaan baharu.

Ia mungkin akan dikenali sebagai Volkswagen Polo GP (singkatan bagi Große Produktaufwertung yang membawa maksud “perubahan/penambah baikan besar), atau secara umumnya, ia adalah model facelift. Perkembangan selanjutnya mengenai model ini akan diwar-warkan kelak.

Untuk mengetahui ulasan pandu uji model Volkswagen, sila klik pada pautan berikut :
Volkswagen Polo hatchback
Volkswagen Jetta
Volkswagen Passat

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *