Renault Fluence tawar harga mampu milik – Dijangka pada RM115k

By  |  0 Comments

Fluence01

Merancakkan lagi pasaran industri automotif tempatan, Renault turut mengambil bahagian dengan memperkenalkan model sedan bagi menambahkan lagi pilihan untuk segmen-C ini. Semalam giliran Renault Fluence pula dilancarkan.

Model pemasangan tempatan (CKD) ini dipasang di kilang Tan Chong Motor Assemblies Segambut, sekali gus membuktikan hasil kerjasama persefahaman di antara Renault dan pengedar tempatan bagi jenama ini, TC Euro Cars.

Fluence04

Dengan menampilkan hanya satu varian iaitu Renault Fluence 2.0 16v 140 X-Tronic, jentera sedan ini dijanakan oleh enjin 2.0 liter empat silinder yang mampu menghasilkan kuasa maksimum 143 hp pada tahap 6,000 rpm dan tork puncak 195 Nm pada 3,700 rpm.

Bagi memantapkan lagi prestasinya, ia juga dipadankan dengan transmisi X-Tronic CVT. Fluence mampu dipecut secara maksimum pada kelajuan 195 km/j. Malah juga mampu dipecut daripada titik sifar sehingga 100 km/j dalam hanya 10 saat.

Model ini turut menjanjikan penggunaan bahan api yang lebih efisien iaitu 7.7 liter bagi setiap kilometer mengikut ujian yang dilakukan oleh European Cycle.

Diproduksi berdasarkan platform Renault-Nissan C (termasuklah yang menyokong Renault Megane dan Koleos, Fluence untuk pasaran Malaysia ini hanyalah model penambah baikan atau pun facelift.

Walau bagaimana pun, ia tetap hadir dengan imej yang menawan. Kehadiran lampu utama projektor dengan lingkaran berwarna hitam serta rim aloi bersaiz 17 inci yang membaluti tayar 205/55 membuatkan penampilan Fluence ini sedap mata memandang.

Kerangkanya berukuran 4,618 mm bagi panjang, lebar pula 1,813 mm dan memiliki ketinggian 1,485mm dengan jarak roda 2,702 mm sangat bersesuaian dengan model ini.

Fluence03

Bagi memantapkan lagi sistem suspensinya, Fluence dipadankan dengan topang MacPherson pada bahagian hadapan dan torsion beam untuk bahagian belakang.

Elemen lain yang menjadi daya pemikat bagi Fluence ini, antaranya ialah pemilihan tempat duduk balutan kulit, penghawa dingin zon berkembar, corong penghawa dingin bagi tempat duduk penumpang belakang, kunci pintar dan kawalan kelajuan.

Malah ia juga menampilkan skrin sesentuh bersaiz tujuh inci dengan Renault R-Link, navigasi, pengecaman suara, Bluetooth, MP3, CD, USB dan paparan kamera undur. Malah bagi hiburan yang lebih memuaskan, sistem bunyi 3D Arkamys berserta enam pembesar suara turut ditampilkan.

Memantapkan lagi sedan ini dengan aspek keselamatan yang diyakini termasuk menampilan enam beg udara, ESP, ASR dan kerusi Isofix.

Didatangkan dengan pilihan warna Ultra Silver, Black Metallic, Mars Grey dan White Pearl, harga yang dijangka bagi Fluence ialah RM115,000 (tanpa insurans). Pembeliannya juga dilengkapi dengan waranti standard selama lima tahun tanpa pembatuan terhad dan penyelenggaraan percuma selama dua tahun atau 40,000 km (mana yang hadir terlebih dahulu).

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *