Mitsubishi Triton 2014 gabungan lasak & sporty

By  |  0 Comments

Triton01

Trak pikap sering kali mempamerkan imej yang ringkas, sesuai dengan kegunaannya untuk aktiviti pengangkutan yang tahan lasak. Namun peredaran zaman telah mengubah banyak perkara termasuklah membabitkan imej luaran bagi jentera ini.

Maka, Mitsubishi juga tidak mahu ketinggalan dalam memberikan banyak penambahan bagi model sedia ada. Maka terhasillah model penambah baikan atau pun yang dinaik taraf (facelift) bagi memenuhi permintaan pasaran.

Hari ini, Mitsubishi Motors Malaysia (MMM) telah pun melancarkan model facelift bagi trak pikap Triton. Selain daripada model Triton VGT GS, terdapat tiga lagi varian facelift yang diperkenalkan termasuklah Triton 2.5 AT, Triton VGT MT dan Triton 2.5 MT STD.

Dengan imej yang lebih stylish, Triton VGT GS menerima penambah baikan dengan elemen serba sporty termasuklah bampar dan jeriji hadapan baharu serta lampu utama projektor.

Berkenaan dengan ruang kabinnya, model ini turut menampilkan skrin sesentuh audio bersaiz 6. 1 inci dengan paparan pandangan belakang. Untuk menambahkan lagi elemen sporty, trak pikap ini turut dipadankan dengan rim aloi bersaiz 17 inci. Manakala bagi varian Triton 2.5 AT dan MT pula didatangkan dengan rim aloi bersaiz 16 inci.

Manakala bagi model VGT GS, elemen luaran standard yang ditampilkan termasuklah short cargo bed dengan matte black sports bar, bumbung matahari dan tingkap belakang gelungsur kawalan elektrik. Manakala untuk bahagian dalamannya, elemen standard yang ada termasuklah kawalan suhu automatik, tempat duduk balutan kulit, meter RV (paparan pelbagai mod) dan lapisan filem cermin keselamatan.

Triton VGT dijanakan oleh enjin diesel 2.5 liter yang mampu menghasilkan kuasa maksimum 178 PS pada 4,000 rpm dan puncak tork 350 Nm pada 1,800 hingga 3,500 rpm.

Triton19

Kehadiran Variable Geometry Turbo (VGT) mampu menyalurkan kuasa yang dikehendaki dan dalam masa yang sama turut memberikan penjimatan bahan api yang lebih efisien dengan aspek nisbah turbo yang optima dalam apa jua kelajuan. Malah udara segar juga mampu disalurkan pada enjin untuk prestasi yang lebih optimum dengan adanya kuasa pelepasan ekzos.

Malah barisan VGT GS, AT dan MT ini juga merupakan satu-satunya model trak pikap yang dipadankan dengan Hybrid Limited Slip Differential (LSD) yang mampu memberikan kuasa yang lebih responsif sewaktu dalam pemanduan off-road. Di mana Hybrid LSD ini direka khas untuk memberikan kerjasama yang cukup responsif dengan ABS dan EBD.

Triton33

Triton turut direka dengan kerangka RISE (Reinforced Impact Safety Evolution) ciptaan Mitsubishi untuk melindungi para penumpang secara lebih efektif. Ia juga dipadankan dengan binaan kerangka yang kukuh dan rekaan badan yang memiliki ciri aerodinamik bagi memberikan kuasa pengendalian yang lebih lancar termasuk juga untuk kestabilan dan daya cengkaman yang lebih jitu.

Bagi kesan kestabilan yang lebih mantap, Triton juga dipadankan dengan sistem suspensi yang mantap bagi memberikan daya kestabilan dan cengkaman yang lebih responsif terutamanya jika melibatkan pemanduan off-road.

Triton juga memberikan jarak jejari pusingan sehingga 5.9 meter iaitu catatan terbaik bagi kelasnya.

Dengan pelbagai varian Triton yang ditampilkan ini, para pelanggan kini boleh memiliki Triton VGT GS model yang diimport sepenuhnya pada harga RM107,809.60 dengan pilihan warna Red Solid, White Pearl dan Black Mica.

Bagi Triton 2.5 AT pula berharga RM95,247.80, RM90,377.80 bagi Triton 2.5 MT dan Triton 2.5 MT STD hanya RM82,185.70. Terdapat tiga pilihan warna bagi barisan varian ini iaitu Cool Silver Metallic, White Pearl dan Black Mica.

Semua harga atas jalan yang dinyatakan tidak termasuk insurans. Dan bagi setiap pembelian mana-mana model, pemiliknya bakal menikmati jaminan selama tiga tahun atau 100,000km serta pakej penyelenggaraan Mitsubishi selama dua tahun. Jaminan ini adalah tertakluk pada terma dan syarat.

Dengan varian yang baru dilancarkan ini telah menambahkan lagi bilangan kepada keluarga Triton dalam pasaran sedia ada termasuklah Triton Tugas Berat (untuk kegunaan komersil sahaja), Triton Single Cab, Triton VGT GS 2.5 liter 4×4 Automatik, 2.5 liter 4×4 Automatik dan Manual serta Triton LITE Turbo 2.5 liter 4×2 Manual.

Menurut CEO MMM, Tetsuya Oda, atas dasar prestasi yang mengagumkan dan juga kepercayaan terhadpa model ini, pihaknya telah berjaya menjual lebih daripada 7,000 unit Triton. Sehingga kini, Triton sudah pun dimiliki oleh 46,000 pemilik di seluruh Malaysia sejak ia mula diperkenalkan pada tahun 2005.

Kini, MMM telah pun mempunyai 56 bilik pameran dan 48 pusat servis di seluruh Malaysia.

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *