Koenigsegg One:1 layak digelar megacar pertama dunia?

By  |  0 Comments

Koenigsegg1

Bagi meraikan ulang tahun yang ke-20 pada tahun ini, pembuat kenderan hypercar Sweden, Koenigsegg telah pun mendedahkan jentera Agera One:1 yang dikatakan sebagai jentera paling laju di dunia.

Koenigsegg turut mendakwa bahawa One:1 ini layak dinobatkan sebagai megacar pertama dunia kerana berupaya diproduksi untuk menghasilkan kuasa maksimum 1,341 hp! Wow!

Digerakkan dengan enjin 5.0 liter V8 pengecas turbo-berkembar, seperti mana yang diberitahu pada perenggan di atas bahawa jentera ini mampu menghasilkan kuasa kuda yang super duper berkuasa dan puncak tork pula tercatat 1,371 Nm.

Kuasa gerakannya dipindahkan ke empat-empat rodanya melalui kotak gear klac-berkembar tujuh kelajuan dan kawalan elektronik.

Koenigsegg3

Di mana jentera ini mampu dipacu daripada titik sifar hingga ke 400km/j hanya dalam tempoh masa 20 saat sahaja dengan kuasa pemberhentian mengambil masa 10 saat! Ini bermakna ia hanya mengambil jarak 28 meter untuk berhenti sepenuhnya daripada kelajuan 100km/j.

Lantas membolehkan ia layak digelar ‘kenderaan produksi terlaju di dunia’!

Dalam masa yang sama, Koenigsegg turut berkata bahawa One:1 akan difokuskan sebagai jentera di litar sahaja.

Kawalan breknya menggunakan sistem yang sama dengan Agera R iaitu power-assisted ventilated ceramic discs dengan enam kaliper piston mengawal bahagian hadapan. Manakala brek kawalan bahagian belakang pula menggunakan ventilated ceramic discs dengan empat kaliper piston.

Walau pun One:1 boleh dikatakan sebagai lonjakan baru dalam dunia automotif global setanding dengan kehebatan Bugatti Veyron. Namun kehebatan One:1 sebenarnya masih belum diuji lagi. Menurut pemerhati dunia automotif global, sama ada benar One:1 begitu hebat seperti mana yang didakwa oleh pengeluarnya atau pun ia hanya ‘sekadar-hebat-di-atas-kertas-sahaja’.

Adakah dakwaan ini benar memandangkan Rekod Dunia Guinness masih belum menguji sejauh mana sejauh mana kehebatan jentera yang hanya diproduksi sebanyak enam unit ini. Dan suatu yang agak mengejutkan apabila kesemua unit yang diproduksi telah pun ada pemiliknya.

Koenigsegg One:1 ini bakal dipamerkan di Geneva Motor Show 2014 yang bakal berlangsung 4 Mac ini

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *