Lexus RX serba baharu lebih inovatif, gah & bergaya – Harga RM389k – RM521k

By  |  0 Comments

LEXUS_LAUNCH

Hari ini, Lexus Malaysia telah melancarkan generasi keempat bagi Lexus RX yang dianggap sebagai model mewah paling laris dalam segmennya.

Bagi generasi keempat ini, ia menampilkan enam varian iaitu RX 200t Premium, RX 200t Luxury, RX 200t F SPORT, RX 350 Luxury, RX 350 F SPORT dan RX 450h.

Mempertaruhkan pelbagai peningkatan, terutama dengan penambahan ciri-ciri inovatif serta estetika reka bentuk yang lebih elegan, Lexus RX serba baharu ini menampilkan sentuhan yang lebih tajam serta lengkung yang lebih menyerlah, lambang peralihan dan kematangan bagi sisi penggayaan.

RX_250FSport_02

Ia juga berkongsi DNA yang sama dengan barisan model terkini Lexus. Ini termasuk kesan ‘floating roof’, serta ‘Spindle Grille’ yang lebih menonjol sebagai tanda khusus kenderaan jenama Lexus.

Keenam-enam varian turut dipadankan dengan lampu utama Triple L-shaped LED dengan lampu kabus LED (bagi fungsi di selekoh).

Selain itu, varian RX 200t SPORT dan RX 350 Luxury turut dilengkapi dengan rel bumbung aluminium. Dan kesemua varian (kecuali RX 200t Premium) turut dipadankan dengan bumbung panoramik serta sistem kemasukan pintar.

“RX bermaksud Radiant Crossover. Dan ini adalah cerminan sebenar yang ingin diberikan oleh model ini iaitu Radiant. Kami positif RX serba baharu ini akan diterima dengan baik oleh pelanggan di Malaysia yang menghargai kemewahan dan fungsi praktikal,” ujar Timbalan Pengerusi UMW Toyota Sdn Bhd, Akio Takeyama.

Lexus RX serba baharu ini juga lebih luas berbanding sebelumnya, dengan pertambahan 50mm jarak antara roda, menyumbang kepada pertambahan keluasan kabin secara keseluruhannya.

Dengan ruang berkenaan direka untuk memuatkan lima penumpang, lantai bahagian belakang Lexus RX yang direndahkan membantu memberikan keselesaan tempat duduk yang mampu menandingi model tertinggi sedan mewah keluarannya, Lexus LS.

Ketika pelancaran, Presiden UMW Toyota Motor Sdn Bhd, Datuk Ismet Suki berkata, “Lexus RX serba baharu ini tidak hanya datang sekadar dengan reka bentuk yang menawan. Ia juga dipadankan dengan enjin petrol dan hibrid yang diperkemas, teknologi keselamatan canggih, bantuan pemanduan serta ciri termaju lainnya yang menjadikan Lexus RX sebagai model SUV Lexus paling laris setakat ini.”

RX_350T_08

Gaya elegan, sofistikated dan serba mewah menjalari bahagian kabin setiap varian. Bagi varian RX 200t Premium, RX 200t Luxury, RX 350 Luxury dan RX 450h dilengkapi dengan kekemasan balutan kulit. Manakala RX 200t F SPORT dan RX 350 F SPORT pula memilih kekemasan kulit dan SPORT.

Kesemua varian juga dilengkapi dengan mod pemanduan Eco/Normal/Sport dan tambahan elemen Sport+/Customize bagi RX 200t F SPORT dan RX 350 F SPORT, manakala tambahan EV untuk RX 450h.

Namun hanya varian RX 200t F SPORT dan RX 350 F SPORT dilengkapi dengan pedal penukar gear (paddle shifter).

Bagi sistem audio, RX 200t Premium, RX 200t Luxury, RX 200t F SPORT dan RX 350 Luxury dipadankan dengan Lexus Premium Audio bersama 12 pembesar suara. Manakala RX 350 F SPORT dan RX 450h pula lebih premium dengan sistem bunyi Mark Levinson berserta 15 pembesar suara.

Varian RX 200t Premium, RX 200t Luxury, RX 200t F SPORT juga turut dilengkapi dengan skrin paparan bersaiz 8-inci, dan 12-inci pula untuk RX 350 Luxury, RX 350 F SPORT dan RX 450h. Dan kesemua varian turut ditampilkan dengan sistem navigasi dan pengecas tanpa wayar kecuali varian RX 200t Premium.

Tempat duduk balutan kulit Semi-aniline turut menjadi semua varian, kecuali RX 200t F SPORT dan RX 350 F SPORT yang tampil dengan kulit F SPORT.

Ditawarkan dalam enam varian iaitu RX200t Premium, RX200t Luxury, RX200t F SPORT, RX350 Luxury, RX350 F SPORT dan RX450h. Ia turut didatangkan dengan tiga warna baharu iaitu Graphite Black GF (Glass Flake), Amber CS (Crystal Shine) dan Deep Blue MC (Mica).

Dibangunkan bagi menawarkan fungsi berkualiti tinggi, RX 200t dikuasakan oleh enjin petrol 2.0 liter turbocaj suntikan terus empat-silinder sebaris, dan transmisi automatik enam-kalajuan.

Sementara itu, RX 350 pula dilengkapi dengan enjin petrol 3.5 liter V6 suntikan terus dengan transmisi automatik lapan-kelajuan.

Manakala RX 450h yang dipertingkat kini dikuasakan oleh enjin petrol 3.5 liter V6 dengan sistem penjana hibrid yang diperkemas.

Dengan keselamatan pelanggan menjadi keutamaan, Lexus RX serba baharu ini turut didatangkan dengan Paparan Pandangan Panoramik, 10 beg udara SRS dan Paparan Titik Buta serta Rear Cross Traffic Alert (RCTA).

Selain tetap menampilkan ciri keselamatam standard termasuk ABS, Bantuan Brek, Pengurusan Dinamik Integrasi Kenderaan (VDIM), Sistem Kawalan Kestabilan Kenderaan (VSC), Kawalan Cengkaman, Bantuan Mula Mendaki (HSA), dan EBD.

Harga atas jalan (tanpa insurans) bagi barisan Lexus RX serba baharu ini adalah seperti berikut :

Lexus_RX_Price_IK

Lexus RX 200t

Lexus 200t F SPORT

Lexus RX350 F SPORT

Lexus RX350 Luxury

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *