PANDU UJI : Honda S660 – Kei-roadster untuk pemanduan yang menyeronokkan

By  |  0 Comments

Honda_S660_IK 124

Pada pertengahan Ogos lalu, Honda Motor Co telah mengkhabarkan Honda S660, unit produksi pertama, telah pun habis dijual. Mengehadkan produksinya iaitu hanya sebanyak 8,600 unit untuk fasa pertama, jentera di bawah segmen Kei-roadster ini dijual pada harga 1,980,000 yen (RM62,182).

Semasa lawatan Infokereta.com ke Jepun bersama Honda Malaysia baru-baru ini sempena dengan Tokyo Motor Show 2015, rombongan media Malaysia turut berpeluang memandu uji kei-roadster ini.

Walau pun pandu uji di Twin Ring Motegi ini hanya mengambil sekitar lapan minit, cukuplah sekadar menikmati peluang yang ada. Usah menilai ia sebagai sebuah jentera sport, sebaliknya lebih sesuai sebagai ‘fun-drive-car’.

ao3-s660_vtecturbo-036

Mengikut spesifikasi teknikalnya, ia dipadankan dengan enjin 660cc pengecas turbo DOHC tiga-silinder. Ia boleh memberikan kuasa sehingga 64 hp dan tork 104 Nm. Roaster bersaiz comel ini mampu dipacu dengan kelajuan maksimum sehingga 140 km/j.

Bagi transmisinya, ia bekerjasama dengan kotak gear manual enam-kelajuan atau pun CVT bersama pedal penukar gear.

Honda_S660_IK 123

Bersaiz 3,395 mm panjang, 1,475 mm lebar dan 1,180 mm tinggi, dari pandangan mata, ia memang kecil. Malah penulis yang bertubuh kecil dengan ketinggian 150sm memang tiada masalah untuk memasuki perut S660 ini. Kiranya memang ngam-ngam ho lah!

Tetapi bagi yang berketinggian antara 170- 180cm, mungkin sedikit sulit untuk memasuki ruang kabinnya tetapi bila duduk di bahagian kokpitnya, tidaklah terasa tidak selesa langsung. Masih boleh mengendalikan kei-roadster ini dengan tenang tanpa ada yang berlaga kepala lutut dengan roda stereng.

Honda_S660_IK 086

Memandu unit transmisi CVT, mungkin tidak seseronok melenjan model manual. Namun seperti mana yang dikatakan, S660 ini selayaknya digelar ‘fun-drive-car’, jadi usah mengharapkan ia mampu memberikan kuasa pecutan yang luar biasa tetapi masih boleh meninggalkan elemen keseronokan.

Jika merentasi jalan yang lurus, memang seronok memacu sehingga 140km/j. Tetapi jika melalui jalan yang berselekoh, pecutan harus dikurangkan (mungkin kurang daripada 80km/j) memandangkan S660 ini terasa agak ringan kerana ia hanya seberat 830kg. Namun ia masih mampu kekal stabil bergantung pada cara pemanduan.

Walau bagaimana pun, dalam kelajuan yang tinggi di jalan lurus, ia masih dapat mengekalkan ketegaran dan momentumnya yang berpadanan dengan bentuk kerangka serta saiznya.

Ditambah dengan enjin bantuan pengecas turbo, memang kerahan kuasanya pantas menyerah diri (walau pun terasa tidak begitu mencukupi). Kuasa turbonya juga boleh dirasai bila mana tork menganjak ke 2,500 rpm, sekali gus memberikan momentum yang lebih pantas.

Malahan padanan transmisi CVT juga cukup responsif. Memang seronok mengendalikannya, lebih-lebih lagi apabila menggunakan pedal penukar gear untuk memberikan anjakan gear yang lebih pantas.

Menurut Honda, barisan juruteranya telah menambah baik geometri turbo bagi menghasilkan kuasa pendikit yang lebih pantas dan anjakan tork yang lebih padu.

Walau bagaimana pun, Honda turut menitik beratkan aspek keselamatan. Maka, S660 ini turut dilengkapi empat beg udara, Bantuan Kestabilan Kenderaan (VSA), Bantuan Mula Mendaki (HSA) dan Isyarat Berhenti Kecemasan sebagai elemen standard.

Melihat imej yang dipertaruhkan, pasti ramai yang tertarik. Jentera dengan dua-tempat duduk ini memiliki gril yang sedikit runcing di hadapan, bampar hadapan yang lebih tebal, lampu utama melebar ke belakang dengan saluran udara kecil diposisikan sedikit rendah.

Malah cermin hadapannya juga agak landai dan bumbungnya juga boleh dibuka. Manakala lampu belakangnya pula berbentuk melunjur ke sisi dan bampar belakangnya juga lebih sporty.

Pada bahagian kabinnya, Honda memilih imej yang lebih terkini, berbeza dengan model konsepnya. Malah terdapat skrin yang dipasang pada bahagian papan pemuka untuk membolehkan pemandu melihat paparan G-Meter.

Kelihatan barisan instrumen digital dan sistem hiburan mirip seperti iPhone. Ia juga menampilkan kekemasan metalik dan juga roda stereng tiga-jejari.

Kalau setakat hendak membawa kenderaan ini pergi bercuti atau pun membeli-belah, rasanya baik lupakan niat anda kerana tiada ruang penyimpanan barang. Betul, tiada ruang but pun. Di bahagian belakangnya, hanya tempat penyimpanan bumbung yang boleh dibuka secara automatik dengan mudah. Jadi, setakat bawa S660 ini pergi bersiar-siar atau pun menikmati sushi (emm..nasi lemaklah kalau kat Malaysia!), oklah.

Tetapi adakah S660 ini bakal dibawa masuk ke Malaysia, kerana ia sudah pun dijual di negara jiran, Indonesia (pada harga RM240,000), masih tiada kepastian mengenainya! Mungkin ya, atau kebarangkalian mungkin tidak!

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *