Jualan kenderaan penumpang & komersial merosot pada Januari 2014

By  |  0 Comments

car-sale-img

Memetik laporan Bernama semalam yang memaparkan kenyataan daripada Persatuan Automotif Malaysia (MAA) berhubung dengan penyusutan jualan kenderaan penumpang dan komersial pada Januari tahun ini.

Dengan hanya 50,273 unit sahaja kenderaan penumpang dan komersial hanya dijual menunjukkan penyusutan sebanyak 8.7 peratus berbanding 55,066 unit pada bulan yang sama tahun lalu.

Di mana daripada jumlah tersebut, 44,702 unit daripadanya adalah kenderaan penumpang dan hanya 5,571 unit pula kenderaan komersial.

MAA turut mengesahkan jumlah jualan pada Januari lalu juga lebih rendah berbanding dengan Disember 2013 iaitu merosot sebanyak 17 peratus.

Menurut kenyataan MAA lagi, tawaran diskaun yang diberikan oleh syarikat pengeluar kenderaan pada Disember 2013 memberikan kesan terhadap jualan pada bulan tersebut.

Berkenaan dengan jumlah jualan pada Februari pula, MAA berkata, ia mungkin lebih kurang sama dengan rekod pada Januari memandangkan bulan tersebut mempunyai tempoh waktu bekerja yang lebih pendek disebabkan faktor perayaan Tahun Baru Cina.

Dengan kenyataan yang dilaporkan ini mungkin boleh mendatangkan impak secara keseluruhan terhadap jumlah jualan tahunan bagi tahun ini. Namun masih terlalu awal untuk diperkatakan kerana kebiasaannya selepas suku pertama tahunan, industri automotif kian rancak memperkenalkan deretan model baharu atau pun penambah baikan, sekali gus mampu menambahkan jualan kenderaan.

Atau jika sebaliknya, adakah kerana kuasa pembeli kian terhad disebabkan faktor belanjawan peribadi yang semakin sempit ekoran kenaikan harga barangan keperluan?

Semuanya di tangan pengguna.

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *