Galeri : Mitsubishi Triton baharu vs lama

By  |  0 Comments

Tritons_06

Mitsubishi Triton baharu telah pun dilancarkan pada 26 Mei lalu, memberikan lagi pilihan untuk trak pikap dalam pasaran. Triton asalnya telah pun berada di Malaysia sejak tahun 2005, dan sejak itu kehadirannya semakin diterima ramai. Untuk memberikan perspektif yang lebih jelas, kami memaparkan galeri antara Triton lama dan yang baharu.

Triton yang berwarna hitam itu merupakan model terbaharu dengan spesifikasi yang paling tinggi iaitu Adventure VGT, berharga RM108, 274. Manakala Triton yang berwarna merah itu pula ada versi lama iaitu VGT GS, yang didatangkan dengan harga RM107,809. Malah ia turut dilengkapi dengan bumbung matahari, cermin belakang yang boleh dibuka dan sports bar, yang elemen ini tiada pada Adventure VGT.

Triton lama ini adalah Edisi Terhad Red Peak, yang turut dilengkapi dengan rim matte black bersaiz 17-inci, pelekat khas pada bahagian luar dan tempat duduk balutan kulit berwarna merah. Ia hanya dihasilkan sebanyak 10 unit sahaja sempena dengan Red Peak Challenge di Kota Kinabalu, dan dijual di Sabah (RM114,550) dan Sarawak (RM114,641) sahaja.

Namun Triton baharu ini lebih besar iaitu berukuran 5,280 mm panjang, 1,815 mm lebar dan 1,780 mm tinggi, iaitu 165 mm lebih panjang dan 15 mm lebih lebar berbanding VGT GS, namun memiliki ketinggian yang sama.

Tritons_07

Bagi penampilannya pula, kelihatan sedikit perubahan yang besar. Bahagian hadapan dan belakang Triton baharu mengalami perubahan yang lebih radikal berbanding sebelum ini. Ia kelihatan lebih sofistikated dan turut dilengkapi dengan lampu utama projektor xenon serta lampu nyalaan siang LED bersama gril krom yang nampak lebih garang.

Manakala bahagian belakangnya pula, lampunya yang lebih memanjang sama seperti lampu hadapan. Manakala warna perak telah menggantikan unit krom pada model terdahulu. Secara keseluruhannya imej yang ditampilkan pada model baharu ini memberikan Triton lebih lebih moden.

Tritons_12

Pada bahagian kabinnya pula, rekaan papan pemuka kelihatan lebih moden dan menampilkan pedal penukar gear, butang kawalan mod pemanduan 4×4 (bukan lagi tuil gear seperti mana VGT GS), skrin sesentuh dan kluster instrumen yang dipertingkatkan.

Malah Triton baharu ini juga dilengkapi dengan sistem kemasukan tanpa kunci, butang penghidup enjin, dua zon penghawa dingin automatik, roda stereng dengan butang pelbagai fungsi, sistem hiburan yang lebih baik dan kamera undur.

Kedua-dua model ini menggunakan enjin yang sama iaitu 2.5 liter empat-silinder VGT turbodiesel, namun Triton baharu menerima tork yang 50 Nm lebih, iaitu mampu menghasilkan kuasa sehingga 178 PS pada 4,000 rpm dan 400 Nm pada 2,000 rpm. Ia turut dipadankan dengan transmisi automatik lima-kelajuan dengan mod Sport.

Triton Adventure VGT


Triton VGT GS

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *