Data jualan kenderaan di Malaysia sepanjang April 2015 bagi setiap jenama

By  |  0 Comments

The-New-Car-Lot

Berdasarkan rekod jualan kenderaan sepanjang April 2015 yang turun sehingga 32.7% berbanding Mac lalu, hanya melihatkan jualan sebanyak 45,187 unit berbanding 67,314 pada bulan sebelumnya.

Di mana jualan kenderaan menyusut disebabkan faktor GST yang membuatkan orang ramai mengambil sikap ‘menunggu’ untuk mengetahui harga baharu yang diumumkan oleh pengeluar selepas implementasi GST.

Jadual di bawah ini menunjukkan prestasi jualan bagi setiap jenama, yang didahului oleh jualan tertinggi. Seperti yang telah dijangka, jenama yang mencatatkan jualan tertinggi ialah Perodua, iaitu sebanyak 17,584 unit pada bulan tersebut. Diikuti oleh Honda dengan 6,562 unit serta Toyota sebanyak 6,032 unit. Proton pula menduduki tempat keempat dengan jualan sebanyak 4,972 unit.

ik-maa-data

Perubahan posisi yang dilihat agak kontra bagi rekod bulan Mac di mana Perodua kekal mendahului carta dan diikuti oleh Proton, Honda dan Toyota. Di mana jualan Proton dilihat menyusut sebanyak 50% pada April berbanding bulan sebelumnya. Sementara lain-lain pemain industri antara empat kedudukan teratas ini juga menyusut antara 16% hingga 31%.

Adakah Proton mampu memacu kembali ke tangga yang lebih tinggi apabila rekod jualan biasanya akan kembali normal pada separuh kedua tahunan?

Lain-lain jenama yang turut mengalami penyusutan ialah Mazda turun sebanyak 53%, Hyundai (46%), Ford (80%), Mitsubishi (73%) dan Kia (54%). Rekod ini adalah gabungan segmen kenderaan penumpang dan komersil.

Satu lagi fakta yang menarik mengenai rekod ini adalah jenama premium dilihat tidak mengalami sebarang kesan akibat implementasi GST. Di mana Mercedes-Benz hanya menyusut sebanyak 5%, sementara jualan bagi BMW pula meningkat 21%. Malah jualan Lexus juga meningkat sebanyak 7% dan Audi menyusut 13%. Bagi MINI pula, ia telah mencatatkan rekod jualan yang memberangsangkan iaitu meningkat sebanyak 57%.

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *