Jaguar F-Type Project 7 edisi terhad hanya dua unit menanti pembeli di Malaysia

By  |  1 Comment

Jaguar F-Type Project 7_Static

Jaguar Land Rover (Malaysia) Sdn Bhd telah mengumumkan bahawa hanya dua pembeli istimewa di Malaysia akan menerima penghormatan memiliki kereta berkuasa tinggi Jaguar F-TYPE Project 7 edisi terhad.

F-TYPE Project 7 ialah kereta prestasi tinggi Jaguar yang pertama daripada pasukan Operasi Khas Jaguar Land Rover. Dengan pengeluaran yang dihadkan hanya kepada 250 unit di seluruh dunia, Jaguar Land Rover telah memperuntukkan dua unit kereta berkuasa tinggi binaan tangan ini untuk pasaran Malaysia. Walau bagaimana pun, harganya akan diumumkan semasa pemohonan untuk membelinya.

Badan berbentuk roadster dengan ciri tersendiri ini merupakan penghormatan kepada salah satu kereta lumba Jaguar paling terkenal, yang kini dianggap sebagai ikon, iaitu Jaguar D-type yang menjuarai Le Mans sebanyak 3 kali. Kereta tersebut telah meraikan ulang tahun ke-60 pada 2014.

Manakala nama F-TYPE Project 7 pula memperingati tujuh kemenangan nyata Jaguar di Le Mans. Kereta ini sah untuk kegunaan jalan raya, dengan bumbung boleh dibuka dan ruang muatan 196-liter.

Kuasanya dijana oleh enjin V8 5.0 liter pengecas lampau, dengan pacuan 575PS/680Nm, untuk membolehkan kenderaan berbadan aluminium penuh seberat 1585 kg tersebut mencapai pecutan dari 0-100km/j dalam masa 3.9-saat dan kelajuan tertinggi yang dihadkan secara elektronik sehingga 300km/j.

Jaguar F-Type Project 7_The original and the latest intepretation

Kuasa dipindahkan ke roda belakang menerusi transmisi Quickshift lapan kelajuan dan Pembeza Aktif Elektronik generasi kedua (EAD).

Brek Matriks Seramik Karbon (CCM) dipasang sebagai ciri piawai pada F-TYPE Project 7, menawarkan pembrekan berkuasa, konsisten dan tanpa penyusutan. Satu lagi ciri piawai ialah Pemvektoran Tork Menerusi Pembrekan (TVbB) yang, apabila digandingkan dengan EAD, menghasilkan pengendalian yang amat jitu.

Gentian karbon buatan khas yang berciri aerodinamik dan penetapan suspensi unik membolehkan F-Type Projek 7 menghasilkan pengalaman memandu yang benar-benar memuaskan.

The stunning Jaguar F-Type Project 7

Walaupun F-TYPE Project 7 menyerlahkan ciri kejuruteraan bertumpukan prestasi yang dihasilkan oleh Operasi Kenderaan Khas – iaitu bahagian kejuruteraan dan kenderaan bagi Operasi Khas – reka bentuknya masih mengekalkan garisan konsep Projek 7 asal yang pasti mencuri tumpuan ramai.

Unsur reka bentuk penting termasuk reraut yang berilhamkan kereta D-type di belakang kepala pemandu, cermin depan lebih pendek, bampar depan baru, dan pengubahsuaian aerodinamik yang meningkatkan daya cengkaman termasuk pemisah depan gentian karbon, skirting sisi, peresap belakang dan spoiler belakang boleh laras. Bagaimanapun, konsep satu tempat duduk telah diubah menjadi dua tempat duduk dengan gelung olengan bagi kedua-dua pemandu dan penumpang diterapkan ke dalam reka bentuk.

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *