Chery Maxime telah dilancarkan di Malaysia – Harga bermula RM87k

By  |  0 Comments

Chery_Maxime_Ext_04

Mungkin jenama Chery agak kurang menyerlah di Malaysia, namun untuk pengetahuan anda, ia masih wujud dan bertapak di negara ini. Biar pun agak senyap sejak beberapa tahun kebelakangan ini, tidak bermakna Chery enggan mengeluar atau memperkenalkan model kenderaan baharu.

Buktinya, secara diam-diam Chery Malaysia telah pun melancarkan model Chery Maxime dan ini kemunculan pertamanya di peringkat global!

MPV tujuh-tempat duduk ini pastinya mampu menarik perhatian ramai, malah ia turut dibangunkan dengan model pemanduan sebelah-kanan, iaitu sesuai dengan cara pemanduan kita.

Diproduksikan di Malaysia oleh Oriental Assemblers di Johor, Chery Maxime ini menawarkan dua varian iaitu versi Standard yang dijual pada harga bermula RM86,800.

Chery_Maxime_Ext_15

Manakala model spesifikasi tertinggi iaitu Premium dijual dnegan harga bermula RM93,800. Kedua-duanya aalah harga atas jalan berserta insurans. Malah pembelian Chery Maxime ini juga didatangkan dengan waranti lima tahun/150,000 km dan pertambahan RM600 untuk pilihan warna metalik.

Malah dengan nilai tambahan sebanyak RM7,000 bagi varian Premium, anda bakal mendapat kit badan, cermin lapisan gelap dan tempat duduk balutan kulit.

Daripada sudut pandangan estetik, Chery Maxime memiliki persamaan dengan model Eastar. Malah ia juga berkongsi saiz bagi jarak roda dengan Estar iaitu 2,800 mm. Namun Maxime lebih panjang sebanyak 68 mm menjadikan ukuran keseluruhannya 4,730 mm, manakala lebarnya pula 1,823 mm.

Chery_Maxime_Ext_26

Melihat akan imej yang ditampilkan oleh Chery Maxime, pastinya ia sedikit mirip dengan rekaan barat. Manakan tidak, Maxime mendapat sentuhan pasukan pereka yang terkenal dalam dunia automotif iaitu Sergio Loureiro yang sebelum ini pernah bersama BMW dan Mercedes-Benz, Hakan Saracoglu (pernah bersama Porsche) dan James Brian Hope (sebelum ini bersama Daimler-Chrysler).

Ia ditampilkan dengan imej yang lebih bergaya dan elegan dengan padanan lampu utama dengan lampu pencahayaan siang LED termasuk fungsi “Follow Me Home” serta yang boleh dilaraskan ketinggiannya. Ia juga dilengkapi dengan rim aloi bersaiz 16 inci yang membaluti tayar 205/55 Goodyear Eagle NCT 5. Malah jaluran krom juga memberikan sedikit gaya yang lebih menyerlah.

Manakala lampu belakang LED pula disambung dengan lampu brek ketiga dan bar krom bagi nombor plat. Kelihatan juga pengesan undur tiga-sel antara lampu kabus belakang dengan perumah lampu undur.

Chery_Maxime_Ext_31

Chery Maxime dijanakan oleh enjin 2.0 liter SQR484F empat-silinder dengan DVVT yang mampu memberikan kuasa sehingga 136 hp pada 5,750 rpm dan tork setinggi 182 Nm antara 4,300 hingga 4,500 rpm. Ia juga dipadankan dengan transmisi CVT, yang mampu membantu MPV ini dipacu sehingga 175 km/j.

Bagi aspek keselamatannya, Chery Maxime disertakan dengan dua beg udara, ABS, EBD, Isofix dan tali pinggang keselamatan dengan pra-regangan.

Chery_Maxime_Int_22

Menjengah ke dalam kabinnya, bagi varian Premium, ia ditampilkan dengan tempat duduk balutan kulit, manakala Standard pula hanya fabrik. Kluster instrumen sedikit mirip dengan Eastar, cuma ada pertambahan elemen iaitu meter penggunaan bahan api.

Kedua-dua varian juga turut dilengkapi dengan unit radio/MP3 bersama sambungan USB dan enam pembesar suara, sistem penghawa dingin zon tunggal, roda stereng balutan kulit, lapan pelarasan tempat duduk pemandu, kawalan kelajuan, dan indikator penukaran lorong.

Bagi tempat duduk barisan kedua, ia boleh dilipat dengan nisbah 60:40 bagi memberikan lebihan ruang. Manakala untuk tempat duduk barisan ketiga pula, hanya dua tempat duduk disediakan dan juga boleh dilipat dengan nisbah %0:50.

Ditawarkan dengan enam warna pilihan iaitu Snow White, Sapphire Silver, Sunbeam Silver, Brown Silver, Chilli Red dan Mystic Black, Chery Maxime kini telah pun berada di bilik pameran Chery di seluruh negara.

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *