Honda FCV dijangka bakal dipasarkan di Jepun Mac 2016

By  |  0 Comments

Honda FCV concept 2014_10

Honda telah memperkenalkan model konsep bagi kenderaan berkuasa sel bahan api (fuel cell vehicle – FCV) di Jepun, dijangka bakal memasuki produksi pada akhir Mac 2016.

Kenderaan ini mewakili evolusi model konsep FCEV yang dipertontonkan di Los Angeles Auto Show tahun lalu.

Honda FCV concept 2014_8

Menurut Honda, model ini merupakan pengganti kepada FCX Clarity tetapi memiliki 33% komponen bahan api yang lebih kecil dan kuasa maksimumnya lebih 100 kW. Ia juga dikatakan mempunyai kepadatan pengeluaran sebanyak 3.1 kW per liter, namun menurut Honda, prestasi keseluruhannya meningkat sehingga 60%.

Ia terhasil dengan pemilihan tangki hidrogen berketahanan tinggi 70 MPa, di mana kenderaan ini mampu menyalurkan kuasa maksimum melebihi 700 km pada kelajuan pacuan. Apabila tangki tersebut sudah kosong, isian semula hanya mengambil masa selama tiga minit untuk penuh, sama seperti tangki petrol/diesel biasa.

Honda FCV concept 2014_3

Malah Honda juga telah membangunkan penjana kuasa luaran mudah alih yang digabungkan dengan peranti penjana kuasa bagi model konsep ini dan ia mampu menyediakan kuasa elektrik apabila diperlukan termasuklah dalam keadaan kecemasan seperti bencana alam dan sebagainya.

Honda FCV Concept 2014

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *