Volkswagen Passat facelift diperkenalkan – Berharga RM169,888

By  |  0 Comments

???????????

Sebelum Volkswagen Jetta versi CKD dilancarkan, Volkswagen Group Malaysia (VGM) telah membawa masuk model Passat yang telah dipertingkatkan (facelift) dengan menawarkan spesifikasi yang labih baik dan harga yang kompetitif.

Passat versi import (CBU) mula dibawa masuk ke Malaysia pada tahun 2011. Setahun kemudian, ia mula dipasang secara CKD di kilang DRB-Hicom di Pekan, Pahang. Menurut VGM, sejak kemunculan Passat di pasaran tempatan, VGM telah mencatatkan jualan melebihi 6,000 unit bagi versi CBU dan CKD sehingga ke hari ini.

Ternyata populariti jentera sedan ini dipengaruhi oleh gabungan ciri moden dan premium yang dilengkapi dengan pakej enjin TSI dan kotak gear Direct Shift tujuh kelajuan yang menjadi trandemark bagi VW sendiri. Malah Passat sangat menonjol daripada segi pemanduan dan pengendaliannya.

The Passat_12-way adjustable electric front seats

Mengenai ciri-ciri yang telah dipertingkatkan pada Passat ini, ia menawarkan sistem sambungan Bluetooth, telefon pintar dan audio streaming yang lebih baik. Bukan itu sahaja, ciri-ciri keselesaannya juga diberi penambahbaikan dengan tempat duduk pemandu yang boleh dilaraskan sebanyak 12 cara dan mempunyai ketetapan memori tersendiri.

Manakala bagi aspek keselamatan pula, kini Passat dilengkapi sistem penggera anti kecurian dengan pelumpuh elektronik bagi memberikan pelindungan maksimum terhadap kenderaan daripada dicuri. Bukan itu sahaja, cermin sisi Passat juga boleh dilipat secara elektronik.

The Passat_Electric folding exterior mirrors

Walau bagaimana pun daripada sudut mekaninalnya, Passat masih kekal menggunakan enjin pancitan petrol empat silinder dengan pengecas turbo TSI 1.8 liter berkuasa 160PS dan tork maksimum 250Nm pada 1,500rpm hingga 4,200rpm sekali gus menjadikannya antara kereta paling berkuasa dalam segmennya. Ia membolehkan sedan ini dipecut daripada titik sifat 0 hingga 100km/j dalam tempoh 8.5 saat dan berupaya mencecah kelajuan maksimum 222km/j.

Enjin yang efisien ini dipadankan dengan kotak gear Direct Shift (DSG) tujuh kelajuan.

Kombinasi teknologi enjin TSI dan DSG meletakkan Passat berada di hadapan dari segi penjimatan bahan api. Ia menawarkan penggunaan bahan api mencecah 7.0 liter bagi setiap 100km pada gabungan perjalanan di bandar dan lebuh raya.

Passat didatangkan dalam enam warna pilihan iaitu putih, coklat muda, perak, hitam, coklat gelap dan kelabu. Ia sudah boleh ditempah di semua pengedar Volkswagen pada harga jualan RM169,888 seunit.

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *