BMW 428i Convertible tampil lebih hebat & menarik – Berharga RM429k

By  |  0 Comments

BMWLaunch52

Selain melancarkan BMW 220i Coupe, BMW Group Malaysia turut melancarkan model BMW 428i Convertible yang hadir dengan gabungan imej anggun, sporty, sangat menarik serta mewah. Ia menawarkan prestasi yang telah dipertingkatkan, pengendalian tepat serta teknologi-teknologi BMW ConnectedDrive dan BMW EfficientDynamics yang tiada tandingan demi memberikan pemanduan terbuka tanpa bumbung dalam bentuk yang paling cantik.

Dianggap sebagai pengganti kepada model BMW 3 Series Convertible, BMW 428i Convertible serba baharu kini mewarisi model yang dikenali sebagai jentera dengan bumbung boleh dibuka yang paling cantik bersama nilai estetika tersendiri dan dinamik lebih baik.

BMWLaunch54

Ia dibina agar lebih panjang serta lebar berbanding model terdahulu iaitu kini sepanjang 4,638mm (26mm lebih panjang) dan selebar 1,825mm (43mm lebih lebar). Digabungkan dengan tapak roda yang lebih besar 2,810mm (penambahan sebanyak 50mm), trek bahagian hadapannya (1,545mm) dan trek belakang (1,594mm) dimensi convertible ini telah bertambah sehingga 45mm dan 81mm. Selain gaya rekaannya yang menyerlah, dimensi tersebut memberikan jentera ini penampilan yang lebih hebat di atas jalan raya dan kelihatan begitu dinamik.

Ciri pertama gaya rekaan BMW 428i Convertible serba baharu ialah bumbung kerasnya yang pasti disukai oleh ramai pelanggan BMW. Dalam tempoh hanya 20 saat, jentera convertible ini boleh berubah daripada sebuah coupé yang elegan menjadi roadster yang menarik dan dinamik. Bumbung yang dikawal secara elektrikal itu kemudian disimpan di dalam but.

Sistem perlindungan gulingan yang tidak dapat dilihat pada mata kasar menawarkan siluet sebuah convertible yang sangat elegan. Ia boleh disimpan di bahagian belakang perehat kepala tempat duduk belakang apabila tidak digunakan. Pelbagai penambahbaikan lain juga telah diberikan ke atas aspek mekanikal bumbung keras tiga bahagian yang boleh dilipat ini. Ini termasuklah penyerapan bunyi bising yang ketara dan garis bumbung yang diintegrasikan dengan lampu ruang kabin.

BMWLaunch38

Bumbung boleh direndahkan apabila convertible ini bergerak pada kelajuan sehingga 18 km/j. Penghalang angin pilihan yang telah direka semula kini lebih lebar pada sisinya. Ia juga lebih kecil, ringan, mudah digunakan dan efektif berbanding varian sebelumnya. Apabila tidak digunakan, penghalang angin ini boleh disimpan di bahagian belakang tempat duduk belakang untuk menjimatkan ruang.

Isyarat rekaan convertible ini diserlahkan lagi menerusi reka bentuk tingkap sisi yang seragam dengan tingkap tanpa bingkai dan pintalan BMW Hofmeister pada bahagian bawah tiang C yang kecil. Digabungkan dengan overhang rendah, bonet panjang, offset kabin yang menghala ke belakang, lampu belakang berbentuk L dan pelindung roda yang tegap, karekteristik siluet convertible ini membezakannya dengan kereta-kereta lain dalam segmennya.

BMW 428i Convertible serba baharu juga telah dibina agar menyerlah pada perinciannya seperti talaan halus ke atas Air Breathers yang ada di belakang roda hadapan. Ia membantu mengurangkan kadar seretan di dalam pelindung roda hadapan, sekali gus dapat mengurangkan penggunaan bahan api.

Jentera ini juga mempunyai ruang but yang luas, walaupun ketika bumbung boleh lipat itu direndahkan. Sistem bantuan pemuatan elektro-hidraulik dan posisi bumbung yang dilipat di dalam but memastikan ruang seluas 220 liter boleh digunakan secara maksimum. Ciri bantuan pemuatan juga memastikan sentiasa ada akses yang luas ke dalam but sama ada ketika bumbung ditutup atau dibuka.

BMWLaunch53

BMW 4 Series Convertible serba baharu dikuasakan oleh teknologi BMW TwinPower Turbo untuk dinamik yang tiada tandingan dan penjimatan bahan api terbaik. Dipadankan dengan enjin petrol 2.0 liter empat silinder, BMW 4 Series Convertible serba baharu menawarkan kuasa maksimum 245hp dan tork 350Nm. Kuasa itu membolehkannya memecut daripada titik sifar hingga 100km/j dalam tempoh hanya 6.4 saat dan kelajuan maksimum mencecah 250km/j. Penggunaan bahan api yang direkodkan ialah 6.6 liter bagi setiap 100km, manakala emisi CO2 pula 154g/km.

Ia juga dilengkapi pengendalian yang dinamik dan sporty. Trek kereta ini yang lebar digabungkan dengan stereng elektromekanikal Servotronic standard yang menawarkan sokongan kuasa stereng bergantung kepada tahap kelajuan.

Bagi pemandu yang mahukan pemanduan sporty, BMW 4 Series Convertible serba baharu ada menampilkan Adaptive M Suspension dengan peredam yang boleh dikawal secara elektronik. Sistem suspensi ini membolehkan karekteristik operasi kereta didaptasikan bergantung kepada situasi. Jadi, pemandu boleh memilih talaan lebih mewah atau prestasi yang lebih sporty.

Malah turut menampilkan sambungan pintar yang unik untuk menjadikannya sebuah roadstar yang sporty dan efisien. Dengan Driving Experience Control yang didatangkan sebagai ciri standard, ia menawarkan tiga talaan berbeza untuk pemanduan yang sangat ekonomikal, santai dan sporty.

BMW 428i Convertible serba baharu kini hadir bersama tiga ciri BMW EfficientDynamics yang baru iaitu fungsi Sailing, Route-Ahead Assistant dan ECO PRO Route. Dengan transmisi automatik lapan kelajuan, fungsi Sailing membolehkan jentera untuk bergerak tanpa memerlukan pemandu menekan pedal minyak pada kelajuan antara 50 hingga 160km/j bagi menjimatkan penggunaan bahan api.

Sementara sistem Route-Ahead Assistant yang menerima data daripada Navigation System Professional di dalam kereta akan mengenal pasti selekoh, serta sempadan bandar raya, bandar dan kampung. Selain kadar had laju sepanjang laluan agar pemandu boleh memperlahankan kenderaan dengan lebih awal.

Bagi pemanduan yang lebih menjimatkan bahan api, pemandu boleh menggunakan ECO PRO Route yang akan beroperasi bersama Navigation System Professional untuk mengira laluan paling ekonomikal untuk sampai ke destinasi. Rekod penjimatan bahan api dan jangkaan masa perjalanan akan dipaparkan. Bergantung kepada gaya pemanduan seseorang, bahan api boleh dijimatkan sehingga lima peratus.

BMWLaunch39

Pada bahagian dalaman kereta, elemen sporty dan keanggunan BMW 428i Convertible serba baharu dipertingkatkan dengan material berkualiti tinggi, tempat duduk yang ergonomik dan selesa untuk dioperasi. Bagi menunjukkan konsep BMW yang berorientasikan pemandu, dial panel hitam berbentuk bulat, paparan skrin rata iDrive dan iDrive Touch Controller yang mudah dicapai semuanya diletakkan di konsol tengah. Ini bagi memboleh suis kawalan yang relevan dapat dioperasi secara intuitif dan efisien.

Ambien premium kereta ini ditingkatkan melalui stereng sport dan satu set tempat duduk belakang yang boleh dilipat untuk menghasilkan ruang kargo lebih besar. Ambien yang menyenangkan dan premium ini dikekalkan sama ada ketika bumbung dibuka atau ditutup.

BMWLaunch34

Didatangkan dalam versi standard bersama Luxury line, 428i Convertible serba baharu menggunakan rim aloi ringan bersaiz 18”. Sementara kemasan luaran untuk Luxury Line didatangkan dengan kemasan krom serta kemasan Fineline Anthracite yang menyerlah. Turut ditambah ialah sistem bunyi HiFi yang dikuasakan oleh sembilan unit pembesar suara.

Warna-warna untuk BMW 4 Series Convertible serba baharu ialah hitam (Black Sapphire), putih (Mineral White), biru (Midnight Blue) dan kelabu (Mineral Grey).

Harga runcit (di atas jalan, tidak termasuk insurans, bersama BMW Service Inclusive + Repair) untuk BMW 428i Convertible serba baharu RM 428,800.00.

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *