Nissan Qashqai….jangan silap sebut! :)

By  |  0 Comments

Disebabkan ada sesetengah negara yang sukar untuk menyebut perkataan ‘Qashqai’, maka Nissan Australia telah pun memuat naik video mengenai ‘sebutan-yang-tepat’ untuk SUV yang diperkenalkan oleh Nissan ini.

Biar pun ia sudah pun memasuki generasi kedua, namun Qashqai (atau turut dikenali sebagai Nissan Dualis di Jepun),rasanya ramai mat/minah salleh yang mengalami kesukaran untuk menyebut nama model ini dengan tepat. Lainlah lidah orang Malaysia yang sering dihidangkan dengan sambal belacan, tempoyak, budu dan cencalok, kalau bab menyebut nama pelik sebegini rasanya tidak mendatangkan masalah.

111324-10-5-1

Nama Qashqai atau sebenarnya lebih tepat dengan sebutan “Cash-kai” ini kerap kali menjadi bahan lawak termasuklah dari selebriti terkemuka, Jeremy Clarkson yang suka-suka hati menukarnya menjadi “Kumquat”.

Nissan Qashqai generasi kedua ini telah pun diperkenalkan pada November tahun lalu dan dibawa masuk ke pasaran US, Eropah dan Australia.

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *