Kepentingan ESP di dalam kenderaan masa kini

By  |  2 Comments

CT059

Pengalaman berhadapan dengan kemalangan akibat bertembung dengan kenderaan lain yang tiba-tiba berpusing ke arah kereta penulis akibat jalan raya yang licin dek hujan lebat merupakan suatu perkara yang cukup mncemaskan. Apatah lagi ketika itu penulis cuma memandu kereta kompak bertembung pula dengan kenderaan yang lebih besar, maka pelanggaran itu bukan sahaja mengakibatkan kedua-dua buah kenderaan remuk teruk di bahagian hadapan. Bahkan, ia turut membuatkan penulis mengalami kecederaan dalaman!

Terdapat dua penyebab utama mengapa kemalangan itu boleh berlaku. Pertama, kenderaan tersebut memandu agak laju di lorong tengah walau pun dalam keadaan jalan raya yang licin dan tidak sempat membrek dengan sempurna apabila pemandu di hadapannya memperlahankan kenderaan secara tiba-tiba.

Kedua, kenderaan tersebut tidak dilengkapi dengan ESP atau Program Kestabilan Elektronik yang banyak diimplementasikan terhadapan kenderaan buatan masa kini. Kenderaan tersebut tidak dilengkapi dengan ESP kerana mungkin ia buatan lima ke 10 tahun yang lalu. Elemen keselamatan yang (paling ‘koman’ bak kata bahasa pasar) ada pada kenderaan tersebut mungkin hanya ABS dan beg udara.

Apabila kedua-dua penyebab utama ini timbul, maka kenderaan terbabit mudah hilang kawalan dan menjadi punya kemalangan.

frontwheeldriveoversteer1

Penulis pernah bertanya kepada beberapa rakan yang bekerja sebagai ejen penjual kenderaan. Apakah soalan lazim yang sering ditanya oleh para pelanggan mereka jika ingin membeli sesebuah kenderaan. Menurut mereka, selain daripada melihat rekaan luaran dan dalaman, prestasi dan pengendalian, soalan yang kerap ditanya, berapa jumlah beg udara yang disertakan dan adakah ia turut dilengkapi dengan ABS (Sistem Brek Anti Kunci).

Soalan lazim sebegini sebenarnya mengundang lebih banyak persoalan lain. Adakah segelintir pemandu di negara kita hanya menganggap kehadiran ABS dan beg udara sudah mencukupi bagi aspek keselamatan dalam pemanduan?

Sebenarnya selain daripada ABS, keperluan lain yang sangat diperlukan di dalam konteks aspek keselamatan kenderaan ialah elemen kawalan kestabilan kenderaan. Namun tidak ramai yang mengetahui apakah kawalan kestabilan ini.

Untuk pengetahuan anda, sejak enam tahun kebelakangan ini, kenderaan buatan dalam lingkungan tahun tersebut turut diterapkan dengan kawalan kestabilan elektronik (Electronic Stability Control/ESP). Pada mulanya, ia hanya sekadar elemen pilihan sama ada syarikat pengeluar kenderaan menampilkannya pada model buatan mereka atau pun tidak. Namun sejak kebelakangan ini, ia seakan menjadi elemen standard di mana sekurang-kurangnya 95 peratus kenderaan baharu turut dipadankan dengan ESP ini.

Malah sejak tahun 2009 juga, Euro NCAP turut memberikan tiga markah tambahan bagi ujian Bantuan Keselamatan jika sesebuah model kenderaan itu dilengkapi dengan ESP.

Bagi anda yang mungkin masih kurang memahami kepentingan ESP, berikut merupakan penjelasannya.

ESP

ESP merupakan teknologi yang direka bagi membantu pemandu mengekalkan kawalan kenderaannya pada kelajuan yang tinggi atau pada permukaan jalan yang licin. Di mana dalam keadaan jalan raya yang licin atau memandu dengan kelajuan yang agak tinggi, kemungkinan boleh menyebabkan kenderaan yang dipandu hilang kawalan atau menimbulkan gejala oversteer atau pun understeer.

Di sinilah fungsinya ESP yang mampu mengesan berlakunya kehilangan kawalan pengendalian, maka secara automatik, sistem ini akan membantu brek untuk mengendalikan kenderaan. Di mana brek roda hadalan akan menghalang oversteer dan brek roda belakang pula mengelakkan berlakunya understeer.

Dalam situasi tertentu juga, ESP mampu mengurangkan tenaga mesin sehingga kenderaan kembali terkawal.

Untuk pemahaman yang lebih jelas, sila tonton video di bawah ini :

Selain menggunakan terma panggilan ESP, ada pengeluar kenderaan turut mempunyai nama yang berbeza tetapi memiliki fungsi sistem yang sama. Antaranya Bantuan Kestabilan Kenderaan (Vehicle Stability Assist/VSA), Kawalan Kestabilan Elektronik (Electronic Stability Control/ESC), Kawalan Dinamik Kenderaan (Vehicle Dynamic Control/VDC) dan banyak lagi.

Dengan sedikit penerangan ini, pastinya mampu membuka minda dan meningkatkan pengetahuan anda tentang aspek keselamatan yang sangat diperlukan bagi sesebuah kenderaan. Jadi, jika anda berhajat memiliki kenderaan baharu, selain daripada ABS dan beg udara, pastikan ESP (atau nama-nama lainnya) turut diimplementasikan pada kenderaan pilihan anda itu.

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *