Kia Soul EV bakal menembusi pasaran dunia

By  |  0 Comments

soul-ev-1

Pernah membuat penampilan pertama di Chicago Auto Show pada awal Februari lalu dan bakal muncul di Geneva Motor Show Mac ini, nampak gayanya Kia memang nekad untuk membawa masuk model Kia Soul EV ini ke pasaran dunia.

Secara tidak langsung menjadikan ia sebagai kenderaan elektrik (EV) pertama buatan Kia yang dijual pada pasaran secara besar-besaran.

Kia Soul EV menggunakan bateri lithium-ion Polimer 27 kWh ini mampu menghasilkan kuasa sehingga 81.4 kw, 10.9hp motor elektrik dengan puncak tork 285 Nm. Malah ia juga mampu digunakan dalam perjalanan sejauh 200km dengan hanya sekali pengisian tenaga baterinya. Bateri ini juga telah diberi suntikan teknologi baharu bagi memberikan kapasiti tinggi, kestabilan terma dan meningkatkan lagi keselamatan penggunaannya.

2015-kia-soul-ev-08-1

Berbanding dengan Kia Soul yang menggunakan enjin konvensional, terdapat beberapa perubahan telah dilakukan terhadap Soul EV ini. Antaranya ialah pusat graviti yang rendah, platform yang diberi penambah baikan, penggunaan material baharu bagi casis dan teknologi kerangka yang mampu mengurangkan kadar berat, kebisingan dan getaran.

Soul EV ini turut menggunakan sistem brek Kia generasi ketiga yang mampu menambahkan lagi tenaga kinetik kenderaan ini sehingga 12 peratus.

2015-kia-soul-ev-06-1

Bateri kuasa Soul EV juga boleh dicas dengan mudah dengan penggunaan pengesas biasa 120v (mengambil masa 24 jam untuk dicas semula) atau konvensional 240v (hanya lima jam sahaja).

Dengan rekaan yang tampak tegap, Soul EV ini diinspirasi berdasarkan Kia Track’ster Konsep 2012 bagi mengekalkan imej ikonik yang dibawakan oleh model Soul sendiri.

2015-kia-soul-ev-04-1

Jeriji hadapan yang besar dengan port pengecas bateri, lampu utama projektor, lampu posisi LED, lampu belakang LED dan rim aloi bersaiz 16 inci antara daya tarikan luaran Soul EV ini. Malah ia juga ditambahkan dengan elemen logo “Eco Electric” menggantikan kedudukan “Soul”.

Bagi rekaan dalaman pula, kekemasan berwarna putih terang menghiasi ruangan konsol di bahagian tengah, panel instrumen dan panel pintu. Bagi menambahkan ciri-ciri moden, ia terletak pada rekaan lampu di bahagian atasnya pula.

Soul EV turut dilengkapi dengan sistem navigasi, kamera undur, penggunaan Bluetooth, tingkap berkuasa, pelarasan tempat duduk secara elektronik, cruise control, pengecas perati berkuasa 6.6kW dan sistem HVAC yang eksklusif bagi mengurangkan penggunaan kuasa serta menambahkan keselesaan sewaktu pemanduan.

2015-kia-soul-ev-13-1

Memiliki tiga pilihan warna kerangka iaitu Pearl White dengan bumbung berwarna Elektronik Blue, Caribben Blue dengan warna Clear White bagi bumbung dan Bright Silver dengan bumbung berwarna Clear White. Tema warna dua tona merupakan eksklusif bagi kenderaan EV ini.

Disebabkan ia merupakan EV yang bersifat mesra alam, maka permukaan tanpa cat atau sekadar penggunaan BTX diterapkan pada sekitar sistem audio, penghawa dingin dan konsol lantai. Malah terdapat juga elemen bio-kimia yang diperbuat daripada ekstrak tebu dan selulosa bagi beberapa bahagian di dalam kabin termasuk panel pintu, kekemasan tempat duduk, karpet dan roof pillar.

Kia Soul EV bakal diproduksi pada pertengahan tahun ini dan dijangka bakal dijual pada akhir 2014.

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *