Honda City 2014 memang NGAM HO!

By  |  0 Comments

COVER

Pada pertengahan minggu lalu, Info Kereta telah diundang oleh Honda Malaysia untuk memandu uji Honda City 2014 bagi spesifikasi pasaran Malaysia. Jika dikutkan, ini merupakan kali kedua Info Kereta berpeluang memandu uji model ini. Di mana kali pertamanya, sesi pandu uji telah berlangsung di Phuket, Thailand, namun itu untuk model spesifikasi negara berkenaan.

Kali pertama memandu ujinya di Phuket, penulis akui Honda City 2014 ini memberikan pengalaman yang memuaskan. Namun kepuasan itu ternyata berganda apabila berpeluang memandu uji model untuk pasaran tempatan. Peluang kedua yang diberikan oleh Honda Malaysia untuk mengikuti sesi pandu uji model ini di Langkawi pada minggu lepas tidak dilepaskan.

20140507_0347

Honda City ini menerima padanan enjin seperti mana model terdahulu iaitu 1.5 liter i-VTEC SOHC yang mampu memberikan kuasa maksimum 120 PS pada 6,600 rpm dan puncak tork 146 Nm pada 4,600 rpm. Walau pun ia enjin lama dan dianggap masih relevan untuk digunakan, namun prestasinya tidak mengecewakan. Termasuklah mampu dipecut pada kelajuan paling maksimum iaitu 190km/j.

Jika model City sebelum ini menggunakan kotak gear automatik lima kelajuan, untuk City 2014 ini pula, Honda telah memberikan transmisi boleh laras berterusan (CVT) tujuh kelajuan baharu yang dibina dengan menggunakan teknologi Honda’s Earth Dream. Teknologi ini membantu memberikan keseronokan dalam pacuan dan juga meningkatkan keupayaan penjimatan bahan apinya.

20140507_1674

Bagi penulis, dengan adanya CVT ini, ia turut mampu memberikan pengalaman pemanduan yang lebih bergaya. Apatah lagi jika memilih untuk menggunakan gear Sport. Jika mahukan kelajuan yang lebih agresif, kerahan enjin diperlukan dengan menekan pedal pendikit lebih sedikit. Terasa putaran enjin seperti menjadi berganda dan menghamburkan kelajuan yang diingini.

Namun jika mahukan pemanduan yang santai, walau pun terasa gerakan CVT ini seperti transmisi konvensional, namun ia masih mampu bersatu dengan kehendak pemanduan.

Apa pun usah ditanya tentang pedal penukar gear (paddle shifter) kerana Honda tidak menampilkan komponen ini pada kesemua varian City baharu. Mungkin ada yang bertanya mengenainya kerana berpendapat penggunaan paddle shifter lebih menyeronokkan terutamanya jika melayan jalan berselekoh. Namun mungkin Honda ada alasan tersendiri mengapa ia ‘tidak diwujudkan’.

Malah untuk model baharu ini juga, Honda telah menampilkan mod ECON untuk kesemua variannya (S, S+, E dan V). Di mana ia telah mengoptimakan enjin dan sistem penghawa dingin bagi memberikan karateristik yang lebih bersepadu terhadap penggunaan bahan api tanpa menjejaskan prestasi jentera ini.

Honda_City_37

Berkenaan dengan penggunaan bahan api, Honda mendakwa model ini mampu memberikan penjimatan sebanyak 17.56 km bagi setiap liter berbanding dengan model terdahulu iaitu 15.3km/L.

Manakala bagi sistem suspensinya, City 2014 dipadankan dengan topang MacPherson pada bahagian hadapan dan untuk belakang pula menggunakan Torsion Beam. Walau pun terasa sedikit lembut, namun sistem suspensi ini mampu menyerap kesan hentakan terutamanya jika melalui permukaan yang kurang rata. Malah ia juga mampu mengurangkan olengan kerangka meletakkan pemanduan dalam keadaan yang selesa.

Begitu juga dengan sistem breknya iaitu cakera ventilated untuk bahagian hadapan dan cakera dram pada belakang, keduanya bertindak cemerlang. Ketika merentasi kawasan kampung di sekitar Langkawi, adakalanya perjalanan sedikit terencat apabila ada lembu melintasi jalan atau pun monyet yang leka bermain-main di tengah jalan. Lantas dalam keadaan sebegini, peranan sistem brek dipamerkan dan ternyata ia cukup responsif.

20140507_1747

Malah di Langkawi juga, pihak media yang diundang oleh Honda Malaysia untuk sesi pandu uji ini diberi peluang untuk melenjan Honda City 2014 bukan setakat di jalan raya. Namun ada juga sesi khas seperti slalom untuk menguji kehebatan Bantuan Kestabilan Kenderaan (VSA) di perkarangan Kompleks Sukan Langkawi dan juga drag race di Lebuh Raya Langkawi (dengan penutupan jalan hampir 1KM oleh Polis Trafik). Untuk kedua-dua sesi ini, Honda City 2014 telah berentap dengan model-model persaingannya iaitu Nissan Almera, Toyota Vios dan VW Polo sedan.

Secara konklusinya, bagi penulis, Honda City 2014 ini mampu NGAM dengan kehendak pemanduan. Ia cukup memahami kehendak pemandu. Sekali gus menyalurkan prestasi dan pengendalian yang diperlukan.

Malah dengan harga atas jalan berserta insurans yang ditawarkan ialah RM75,800 (S), RM78,800 (S+), RM83,800 (E) dan RM90,800 (V), pemilikan model ini ternyata berbaloi dengan nilai wang yang dilaburkan. Malah setiap pembelian juga akan disertakan dengan waranti selama lima tahun dengan pembatuan tanpa had dan penyelenggaraan berselang seli sehingga 10,000km.

Berkenaan dengan gaya luaran dan dalaman serta aspek keselamatan yang ditampilkan, anda boleh rujuk pada pautan ini.

Tetapi bagi mengetahui elemen yang ditampilkan mengikut varian, sila rujuk info di bawah ini.

HONDA SPEC SHEET

Sesi pandu uji Honda City 2014 di Pulau Langkawi

Sesi pandu uji Honda City 2014 di Phuket

Pelancaran Honda City 2014

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *