Gandakan fokus pemanduan ketika hujan

By  |  0 Comments

Driving_raining

Menjengah suku keempat tahunan, musim monsun pastinya galak melanda negara kita. Adakalanya disebabkan hujan lebat sedang menggila, sedikit sebanyak ia pasti akan mengganggu pemanduan. Jalan raya bertambah licin, dan adakalanya air yang melimpah hingga ke jalan (ada yang disebabkan faktor sistem perparitan yang tidak sempurna).

Justeru, tatkala ini fokus pemanduan harus lebih dipertingkatkan. Demi keselamatan anda, penumpang dan pengguna jalan raya yang lain, Infokereta.com ingin berkongsi tip pemanduan ketika hujan.

Tip paling utama ialah sebelum memandu, pastikan kenderaan anda berada dalam kondisi yang baik.
1) Sila periksa tekanan dan kondisi tayar anda. Tayar harus mempunyai banyak kedalaman bunga untuk aliran air dari antara permukaan jalan dan tayar anda. Jika bunga tayar yang dipakai itu hanya tinggal sekitar 2.5 mm atau 3.0 mm, itu menandakan sudah tiba masanya untuk anda mendapatkan tayar yang baharu.
2) Tekanan angin tayar jika terlalu rendah atau terlalu tinggi juga boleh mengurangkan cengkaman, kehausan bunga atau tayar itu sudah tidak boleh digunakan. Sila periksa tekanan tayar anda sekurang-kurangnya sebulan sekali untuk memastikan ia berada dalam kondisi yang baik.
3) Pastikan bilah pengilap cermin turut berfungsi dengan baik. Jika ia sukar mengilap cermin dengan baik, pastikan anda menukarkannya
4) Pastikan lampu kenderaan anda boleh berfungsi dengan baik. Ini kerana, anda perlu memasang lampu utama sewaktu memandu dalam hujan lebat biar pun pada waktu siang hari. Ia sangat perlu, bukan setakat memastikan anda mampu melihat keadaan jalan dengan lebih jelas, sebaliknya ia juga memberikan ‘isyarat’ pada pemandu kenderaan lain yang anda turut berada di jalan yang sama. Bukannya menggunakan hazard light.

20151130_0952

Berikut merupakan tip pemanduan dalam keadaan jalan raya yang basah dan licin :

1) Jika cermin kenderaan anda berkabus, gunakan penghawa dingin untuk pengeringan udara di dalam kenderaan anda. Jika sistem penghawa dingin anda bermasalah, turunkan sedikit tingkat belakang untuk membolehkan udara keluar.
2) Memandu perlahan ketika merentasi keadaan jalan yang basah dan licin kerana ia akan membuatkan kenderaan kurang cengkaman. Tingkatkan jarak brek dan kurangkan kelajuan untuk membuatkan anda cukup bersedia seandainya ada halangan di jalan.
3) Pastikan jarak yang selamat di antara kenderaan di hadapan kerana anda memerlukan jarak yang agak panjang ketika membrek dalam keadaan jalan yang basah dan licin. Bukan itu sahaja, jarak kenderaan di hadapan juga membantu menambahkan jarak penglihatan anda.
4) Perubahan haluan mendadak boleh membuatkan stereng hilang kawalan terutamanya di jalan raya yang licin. Jadi kawal stereng anda sebaik mungkin bagi mengelakkan perkara ini berlaku
5) Jika hujan terlalu lebat dan anda tidak selesa dengan jarak penglihatan, disarankan agar anda berhentikan kenderaan di tempat yang selamat. Hujan yang lebat boleh menyulitkan pemanduan. Malah bilah pengilap cermin adakalanya gagal untuk berfungsi dengan baik bagi meningkatkan jarak penglihatan anda.
6)Hujan akan membuatkan jalan raya menjadi licin, apatah lagi dengan kehadiran lumpur dan minyak sedia ada pada jalan yang kering, bila bercampur dengan air hujan, kelicinan itu akan bertambah. Ini boleh membuatkan kenderaan hilang kawalan jika kurang fokus pemanduan dan memandu dalam keadaan laju, terutamanya setengah jam pertama selepas hujan turun.
7) Selepas menempuhi jalan yang licin dan basah ini, cuba brek kenderaan anda dengan perlahan untuk memastikan kompenen tersebut kering. Tapi pastikan ia dilakukan di kawasan yang selamat, jangan pula suka hati main brek, sampai mengganggu pemanduan kenderaan di belakang.

Pandu cermat, jiwa selamat. Ingatlah insan yang tersayang.

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *