Goodyear Assurance DuraPlus diyakini & tahan lasak

By  |  0 Comments

Melambak jenama tayar kereta di pasaran, ada yang memang benar-benar diyakini kerana jenamanya serta keupayaannya yang tahan lama dan tahan lasak.

Bagi pemilik kereta yang mementingkan keselamatan yang tinggi serta keselesaan pemanduan, pasti tidak kisah sekiranya terpaksa mengeluarkan kos yang agak tinggi untuk mendapatkan tayar yang benar-benar berkualiti.

Tetapi ada juga yang ‘berkira’ dalam bab ini, memilih untuk mendapatkan ‘tayar potong’ yang telah termaktub penggunaannya adalah salah di sisi undang-undang kerana membabitkan keselamatan pemandu dan penumpang. Jadi apakah pilihan anda? Mahu jimat kos atau pentingkan keselamatan (biar pun terpaksa mengeluarkan belanja yang sedikit tinggi)?

Jika anda seorang yang mementingkan tahap keselamatan kenderaan anda, termasuk melibatkan nyawa anda dan penumpang, pilihlah tayar (atau apa jua komponen kenderaan) yang pastinya tulen dan diyakini.

Bagi yang inginkan tayar yang tahan lama, tahan lasak dan harga yang berpatutan, Infokereta.com menyarankan anda memilih Assurance DuraPlus, rangkaian tayar dari Goodyear Malaysia.

Setelah mengujinya hampir enam bulan, kami yakin, ia adalah tayar yang benar-benar berkualiti, tahan lasak dan tahan lama.

Kenapa kami cukup yakin dengan kenyataan ini?

Mohon baca artikel ini sampai habis untuk pencerahan selanjutnya.

Setelah mengujinya selama enam bulan, dengan perbatuan menghampiri 10,000 km, kondisi tayar uji yang diberikan oleh Goodyear Malaysia masih dalam keadaan yang ‘macam baharu’.

Goodyear_Assurance Duraplus_Pic 2

Mengikut kenyataan Goodyear, Assurance DuraPlus mampu digunakan sepanjang 100,000 km atau pun lebih kurang lima tahun. Ini kerana ia memiliki DuPont Kevlar bagi menambahkan lagi tahap pelindungan, miliki nilai yang lebih luar biasa serta tahan lama.

Pada minggu pertama menggunakan tayar Assurance DuraPlus bersaiz 195/60 R15, terasa kenderaan yang dipandu sedikit berat. Mungkin kerana tayar baharu ini sedikit tinggi profilnya berbanding yang terdahulu digunakan (195/55 R15).

Jadi untuk membiasakan diri, pemanduan harus lebih berhati-hati terutamanya ketika membrek, memecut, mengambil selekoh atau memandu ketika dalam hujan.

Namun selepas membiasakan pemanduan dengan kondisi tayar baharu ini, barulah terserlah keistimewaanya. Apabila memandu dalam keadaan yang sedikit laju dan tiba-tiba terlanggar pula lubang atau lopak di atas jalan raya, Assurance DuraPlus seakan mampu menyerap kesan hentakan tersebut. Terasa kesan padunya material getah yang digunakan, malah ternyata ia mampu memaksimumkan lagi pengukuhan penggunaannya mengikut keadaan jalan.

Goodyear_Assurance Duraplus_Pic 1

Malah kesan bunyi mendicit dari tayar juga sangat minimum termasuk ketika memberhentikan kenderaan secara mendadak. Malah pada kondisi ini, tayar sangat sepakat dengan sistem brek, untuk memastikan kenderaan berhenti dengan selamat. Cengkaman kedua-dua kompenan ini cukup responsif. Ini bermakna, tahap bunyi yang dihasilkan oleh tayar berkenaan tidak mengganggu.

Ketika memandu di dalam hujan atau keadaan jalan yang basah, Assurance DuraPlus tidak ‘menghadiahkan’ kegusaran. Umpama ia memiliki zon basah yang mampu mengalirkan air yang mencukupi dari permukaan jalan bagi menghasilkan cengkaman yang lebih baik.

Direka khas untuk kenderaan penumpang bersaiz kecil dan sederhana, Assurance DuraPlus turut ditampilkan dengan teknologi TredLife ciptaan Goodyear sendiri. Ia bagi meningkatkan lagi bunga tayar, digabungkan dengan DuPont Kevlar bagi memperkukuhkannya. Malah ia turut memiliki pelindungan yang lebih dipercayai.

Dengan teknologi TredLife, Assurance DuraPlus ini mampu menambahkan lagi bilangan perbatuan yang lebih jauh, iaitu mampu menjangkau sehingga 100,000 km.

Dengan kandungan karbon yang bermutu tinggi, bunga tayar dapat dilindungi dan lebih tahan lama. Selain itu, jumlah material getah yang digunakan mampu memaksimumkan lagi pengukuhan penggunaannya mengikut keadaan jalan.

Goodyear Assurance DuraPlus ini didatangkan pada tujuh varian iaitu 165/55 R14 (RM225.99), 185/60 R14 (RM227.37) , 185/65 R14 (RM254.93), 185/70 R14 (RM279.73), 195/70 R40 (RM312.81), 195/60 R15 (RM307.29) dan 195/65 R15 (RM325.21).

Selain itu, bagi lebih meyakinkan, Goodyear turut memberikan jaminan selama enam bulan. Di mana pengguna boleh mendapatkan tayar ganti secara percuma jika tayar tersebut rosak disebabkan keadaan jalan apabila kedalaman tayar adalah lebih daripada 6.7mm.

Namun jika kerosakan tersebut terjadi pada kedalaman tayar antara 5.5mm hingga 6.6mm, Goodyear akan menyarankan agar pengguna membeli tayar baharu yang sama saiz dan rekaan.

Jadi, sudah dapat membuat pilihan yang terbaik? Goodyear Assurance DuraPlus adalah jawapannya!

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *