Tun M kecewa kerajaan kurang menyokong Proton

By  |  0 Comments

Proton_MoU_05

Pengerusi Proton, Tun Dr Mahathir Mohamad (Tun M) menyuarakan kekecewaannya terhadap pihak kerajaan yang dikatakan kurang memberikan sokongan terhadap Proton selaku syarikat pengeluar kereta nasional.

Katanya, berbanding dengan syarikat pengeluar dari luar yang mendapat sokongan penuh dari kerajaan termasuklah kemasukan kenderaan hibrid dan elektrik (EV) ke pasaran tempatan.

Walau pun ada sesetengah pengeluar dari luar negara yang tidak begitu memenuhi standard yang ditetapkan oleh pihak kerajaan, namun mereka tetap mendapat sokongan penuh. Sedangkan Proton yang memenuhi semua standard itu umpama ‘dianak tirikan’.

“Sebagai contoh, Proton menggunakan perbelanjaan sendiri untuk menampung kos bagi penyelidikan menghasilkan EV walau pun pada dasarnya kami layak untuk mendapat geran dana daripada pihak kerajaan untuk tujuan berkenaan. Namun, disebabkan Proton kurang mendapat galakan atau sokongan dari kerajaan, maka kami terpaksa berdikari,” ujar Tun M dalam sidang media selepas majlis penyampaian hadiah bagi pemenang Pertandingan Reka Bentuk Proton 2015 pagi ini.

Menurut Tun M lagi, disebabkan tiada sokongan terbabit, Proton hanya menggunakan model kenderaan sedia ada (merujuk pada Iriz EV yang sedang dalam peringkat R&D) untuk menghasilkan EV walau pada hakikatnya ia menelan kos yang begitu besar.

Proton_Iriz_EV 009

Mengenai harga kenderaan pula, Tun M berkata, “Bukan kami yang menentukan harga kereta menjadi mahal. Itu keputusan kerajaan yang ingin mengutip cukai yang tinggi dari industri automotif.”

Sambungnya lagi, “Kerajaan inginkan kenderaan kami yang berharga sekitar RM25,000 seunit, tetapi bagi kami, ia menjadi suatu yang mustahil untuk menjualnya dengan harga serendah itu memandangkan penghasilannya memerlukan kos yang begitu besar. Bagi sesebuah model kenderaan, ada lebih 4,000 komponen yang digunakan dan kami menggunakan hampir 90% daripadanya adalah buatan tempatan.”

“Bagi pengeluar lain, mereka menghasilkan jumlah kenderaan yang banyak memandangkan permintaan yang tinggi serta mendapat sokongan penuh dari kerajaan. Secara tidak langsung ini boleh dijadikan kesempatan mereka menjual sesetengah model kenderaan dengan harga yang murah. Namun tidak bagi Proton, jumlah yang dihasilkan tidak begitu besar kerana ramai masyarakat kita sendiri tidak meyakini produk tempatan dan lebih memilih produk buatan luar.”

Walau bagaimana pun, Tun M berkata, perkara ini tidak akan mematahkan semangat Proton untuk terus bersaing dan menghasilkan produk yang lebih berkualiti pada masa yang akan datang.

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *