Ferrari 458 Speciale penuh ledakan adrenalin!

By  |  0 Comments

458Speciale21

Sempena dengan hari pertama Ferrari Racing Day di Litar Antarabangsa Sepang (SIC) pada hari ini, NAZA Italia Sdn Bhd iaitu pengimport dan pengedar rasmi jentera super car Ferrari di Malaysia mengambil kesempatan untuk melancarkan model Ferrari 458 Speciale bagi pasaran tempatan.

Menurut Timbalan Presiden Bahagian Pelaburan Strategi Korporat NAZA World, Datuk Maruan Mohd Said, model 458 Speciale dibawa masuk ke pasaran Malaysia bagi melengkapi keluarga Ferrari di sini dan memberikan lebih banyak pilihan kepada para peminatnya yang mampu memiliki super car ini.

458Speciale23

458 Speciale merupakan produk terkini daripada Ferrari yang menggunakan teras falsafah teknologi inovasi ekstrem terutama bagi powertrain, aerodinamik dan dinamik tambahan bagi jentera ini bersesuaian dengan namanya “Speciale”. Malah penerapan aerodinamik tambahan yang pertama kali digunakan pada 458 Speciale bakal diadaptasikan pada semua model baharu Ferrari yang akan datang.

Dengan enjin yang sangat berprestasi tinggi iaitu V8 Berlinetta yang direka khas untuk memberikan kuasa prestasi dan emosi pemanduan yang mampu meledakkan lagi adrenalin. Dalam masa yang sama, ia turut menyalurkan kesempurnaan dan keselesaan pemanduan di dalam apa jua situasi.

458Speciale07

Bukan itu saja, ‘jantung’ yang menjanakan supercar ini diiktiraf sebagai ‘Enjin Paling Berkuasa’ pada Anugerah Tahunan Enjin Antarabangsa selama dua tahun berturut-turut. Ekoran daripada itu, Ferrari telah membina enjin lebih berkuasa V8 dengan kuasa spesifik iaitu 135 cv/l dan ia merupakan pencapaian tertinggi bagi enjin yang pernah dihasilkan.

Ia membuatkan 458 Speciale mampu memecut daripada titik sifar ke 100km/j dalam hanya tiga saat! Satu pencapaian yang sangat luar biasa!

458Speciale04

Bagi memastikan jentera ini cemerlang dalam pemanduan yang berdesup lajunya, pastinya memerlukan elemen aerodinamik yang juga luar biasa. Maka, kerjasama antara Ferrari Styling Centre dengan Pininfarina telah menghasilkan elemen aerodinamik yang begitu cemerlang. Sekali gus memberikan kuasa pergerakan aerodinamik dari bahagian hadapan dan belakang dengan keseimbangan yang optimum. Ia turut mencatatkan sejarah kegemilangan buat Ferrari yang berjaya mengadunkan teknologi ini dengan penuh jaya.

Manakala teknologi yang digunakan untuk subsistem dinamik kenderaan turut membolehkan para pemandunya berada penuh berkeyakinan untuk mengendalikan supercar ini serta mampu mengawalnya biarpun dalam kelajuan yang tinggi.

Salah satu elemen paling inovatif yang ada pada 458 Speciale ini ialah dengan adanya sistem Side Slip Angle Control. Di mana ia mampu mengawal jentera dengan had yang ditetapkan sekali gus menambahkan lagi emosi pemanduan.

Selain daripada itu, padanan tayar Michelin Pilot Sport Cup2 dilihat sangat bertepatan dengan 458 Speciale ini. Di mana ia telah menghasilkan satu kombinasi yang terbaik bagi pengendaliannya.

458Speciale02

Dengan harga yang mampu ‘membeliakkan-biji-mata’ iaitu RM1,238,800.00 (sebelum cukai), sehingga hari ini, 458 Speciale telah pun ditempah sebanyak hampir 20 unit. Untuk mendapatkan 458 Speciale, para pembelinya haruslah banyak-banyak bersabar kerana perlu menunggu dalam anggaran dua tahun sebelum dapat bergaya dengan penuh ‘ranggi-metropolitan’ dengan supercar ini.

Spesifikasi :
Enjin : V8
Kuasa maksimum : 605 cv @ 9,000 rpm
Tork maksimum : 540 Nm @ 6,000 rpm
Berat : 1290 kg

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *