Renault Captur ditampilkan secara eksklusif di Malaysia – Bakal dilancarkan pada Q4 2015

By  |  0 Comments

Renault_Captur_Ext_02

Bergaya, sporty dan versatil…tiga imej yang dipertaruhkan oleh Renault Captur, crossover urban pertama Renault. Ia bakal dilancarkan pada suku keempat (Q4) 2015. Namun sebelum pelancarannya, Renault menerusi TC Euro Cars, telah menampilkan Captur secara eksklusif di Bangsar Shopping Centre mulai hari ini sehingga 2 Ogos ini.

Tiga model Renault Captur yang diperagakan dalam siri jelajah khas ini telah ‘diterbangkan’ khas dari Jepun. Selepas BCS, Renault Captur ini akan dipamerkan di Renault Glenmarie, Renault Petaling Jaya dan Renault Puchong pada 6 hingga 9 Ogos.

Manakala pada 10 hingga 16 Ogos, ia akan dibawa ke Renault Setia Alam, Renault Setapak dan Renault Johor Bahru. Manakala pada 17 hingga 23 Ogos pula, ia akan dipamerkan di Renault Sri Hartamas dan Renault Ipoh. Terakhir, ia akan dipamerkan pada 24 hingga 30 Ogos di Renault Butterworth dan sekali lagi di Renault Petaling Jaya.

Menawarkan pemanduan yang menyeronokkan, prestasi, pakej keselamatan komprehensif dan penjimatan bahan api yang efisien. Malah ia menampilkan gaya yang ekspresif umpama sebuah SUV, ruang kabin modular dan luas seperti MPV serta keseronokan pemanduan bak sedan.

Dibina dengan platform sama dengan Clio baharu dan di bawah segmen-B, Captur turut menawarkan tahap dinamik yang terbaik. Pengendalian yang jitu dan respons enjin yang memberangsangkan turut menjadi tarikan utamanya.

“Captur merupakan penambahan terbaharu dalam rangkaia produk Renault. Ia diinspirasikan dengan tiga kunci utama iaitu ringkas, sensual dan hangat, yang menjadi antara strategi reka bentuk baharu bagi jenama ini di masa hadapan,”kata CEO TC Euro Cars Sdn Bhd, Kuan Kim Luen.

Bersaiz 4.12m panjang, 1.77m tinggi dan 1.57m lebar, Renault Captur ini turut menampakkan sisi sporty menerusi rim aloi bersaiz 17-inci, termasuk sudut-sudut, bahagian-bahagian dan garisan yang lebih semulajadi dan sensual.

Renault_Captur_Ext_12

Kedudukan cermin hadapan yang condong turut memberikan penekanan terhadap tarikan dinamik Captur. Manakala dua bahagian lampu belakang dengan posisi horizontal turut membuatkannya kelihatan sedikit lebar.

Bahagian hadapannya turut dihiasi dengan logo Renault yang besar, terletak secara menegak pada permukaan berwarna hitam supaya ia kelihatan menonjol. Ia turut dipadankan dengan lampu utama automatik.

Menjengah bahagian kabinnya, bahagian kompartmen lebih kemas. Menariknya, alas tempat duduknya juga boleh dibuka dengan mudah untuk dicuci. Tempat duduk hadapan gentian jenis bucket dan stereng balutan kekemasan kulit berwarna kelabu bertekstur turut menonjolkan sisi sporty Captur ini.

Renault_Captur_Int_19

Selain itu, elemen lain yang turut ditampilkan termasuklah MediaNav dengan skrin sesentuh bersaiz tujuh-inci, sambungan Bluetooth, AUX, USB, navigasi, kamera undur, kemasukan tanpa kunci dan butang penghidup enjin. Ruang kargonya pula boleh memuatkan kapasiti antara 377 hingga 455 liter.

Renault Captur digandingkan dengan enjin 1.5 liter Turbo Control Efficiency atau TCe 120 bersama sistem pengecas turbo. Ia turut dipadankan dengan transmisi Efficient Dual Clutch (EDC) enam-kelajuan yang menawarkan penukaran gear lebih pantas dan lancar.

Gabungan enjin dan transmisi ini membolehkan Captur menjana kuasa mencecah 120hp pada 4,900 rpm dan tork puncak 190Nm yang boleh diperoleh pada putaran enjin serendah 2,000 rpm.

Renault_Captur_Ext_19

Captur turut menampilkan mod ECO, di mana ia boleh mengubag operasi rangkaian kuasa secara automatik dengan tork enjin dihadkan, pemetaan penukaran gear diubah bagi membolehkan gear ditukar pada putaran enjin lebih rendah dan program kawalan penghawa dingin ditukar untuk menjimatkan tenaga.

Pada masa yang sama, Captur ini turut menawarkan penjimatan bahan api yang efisien iaitu sekitar 5.4L/100km. Rekod ini dicatat berdasarkan New European Driving Circle (NEDC) untuk gabungan pemanduan bandar dan lebuh raya.

Bagi ciri-ciri keselamatan, Captur yang mendapat penarafan lima-bintang dari Euro NCAP, ditampilkan dengan empat beg udara, Kawalan Kestabilan Elektronik (ECS) dengan Roll Movement Intervention, Bantuan Mula Mendaki, ABS dan EBA.

Didatangkan dengan empat pilihan warna dua tona iaitu oren-hitam, biru-putih, beige-hitam dan putih-hitam, Captur dijangka dijual pada harga antara RM118,000 hingga RM123,000. Ia turut ditawarkan dengan waranto pengilangan selama lima tahun tanpa had perbatuan serta selang servis percuma pada setiap 10,000km atau selama 6 bulan (yang mana terlebih dahulu).

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *