PPTSJ & PERS1M bantah perkhidmatan dalam talian GrabCar – Mohon kerajaan buat rombakan SPAD

By  |  0 Comments

SONY DSC

Ekoran rasa tidak puas hati terhadap perkhidmatan GrabCar, Persatuan Pemandu Teksi Subang Jaya (PPTSJ) dan Persatuan Teksi Malaysia (PERS1M) telah mengadakan demostrasi bantahan di perkarangan ibu pejabat MyTeksi, Petaling Jaya, pagi tadi.

PPSTSJ dan PERS1M mendakwa, MyTeksi telah ‘mengkhianati’ sokongan dan kepercayaan serta menggunakan kelemahan undang-undang yang sedia ada untuk memusnahkan kerjaya para pemandu teksi ini. Di mana MyTeksi yang bertanggungjawab melahirkan dan mengendalikan perkhidmatan GrabCar, aplikasi dalam talian, ini dikatakan menjejaskan mata pencarian para pemandu teksi yang bernaung di bawah MyTeksi sendiri.

Malah PPSTSJ dan PERS1M turut kesal kerana selama ini merekalah yang mempromosi dan memperkenalkan aplikasi MyTeksi kepada para penumpang.

Namun sejak setahun yang lalu apabila MyTeksi memperkenalkan aplikasi GrabCar, iaitu perkhidmatan kenderaan premium yang tidak menggunakan teksi, serta memberikan lebih keselesaan kepada pengguna, ia seakan ‘menindas’ para pemandu teksi sendiri.

SONY DSC

“Jika GrabCar mahu terus beroperasi, ia perlulah melalui undang-undang yang sah dan dikendalikan oleh pemandu teksi yang layak, bukannya menggunakan kenderaan peribadi atau menggunakan khidmat orang-orang yang tidak layak,” ujar wakil PPTSJ.

Menurut PPTSJ lagi, setiap pemandu teksi harus menjalani pemeriksaan kesihatan sebelum layak untuk mendapatkan lesen Perkhidmatan Kenderaan Awam (PSV) yang diperlukan sebagai pemandu teksi. Namun GrabCar tidak tertakluk pada peraturan tersebut, bahkan kenderaan yang terlibat tidak diperiksa oleh Puspakom. Ini ternyata melanggar undang-undang SPAD sendiri tetapi GrabCar masih terus beroperasi.

Dalam protes ini, PPTSJ turut menyerahkan memorandum kepada MyTeksi, mengumumkan para pemandu teksi akan berhenti menggunakan aplikasi tersebut selama tujuh hari dan akan menanggalkan semua pelekat mempromosikan perkhidmatan berkenaan. Jika syarikat terbabit gagal untuk menggantung perkhidmatan GrabCar, kempen untuk memboikotnya akan diteruskan.

Dalam masa yang sama, PERS1M turut meluahkan rasa kesal dan kecewa dengan SPAD yang didakwa tidak prihatin dalam melindungi industri teksi ini. Ini termasuklah tidak mengambil tindakan terhadap perkhidmatan GrabCar serta Uber.

“Walau pun kerajaan telah pun mengarahkan SPAD supaya merangka langkah-langkah tertentu dengan segera bagi menjamin ekonomi industri ini, namun ia seakan tiada tindakan diambil. Malah SPAD tidak bertanggungjawab dan gagal dalam menjalankan amanah Kerajaan. Oleh sebab itu, memohon jasa baik pihak kerajaan untuk merombak semula pegawai-pegawai SPAD,” ujar wakil PERS1M.

SONY DSC

PERS1M turut menyeru agar semua ahlinya bersatu hati di dalam memperjuangkan kesinambungan industri ini dan turut memberikan bayangan akan berlakunya satu himpunan secara besar-besaran di beberapa lokasi di pusat bandar pada tahun ini. Ia sebagai menuntut janji-janji yang telah diberikan oleh kerajaan bagi membela nasib para pemandu teksi.

PERS1M turut menyeru agar masyarakat terutamanya yang menggunakan perkhidmatan GrabCar ini supaya tidak meletakkan diri di dalam risiko yang tidak diingini. Malah mendakwa, penggunaan GrabCar ini boleh membawa kepada risiko dikenakan undang-undang kerana ia dikatakan sebagai perkhidmatan yang tidak sah.

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *