PLUS : Patuhi jadual perjalanan bagi mengelakkan anda tersangkut dalam kesesakan

By  |  0 Comments

chinese_new_year_2014_clipart

Tahun Baru Cina bakal menjelma pada hujung minggu ini. Pastinya kesempatan sempena cuti panjang sebegini diambil sebaik mungkin untuk meluangkan masa bersama keluarga mahu pun rakan-rakan. Apatah lagi yang bekerja di Wilayah Persekutuan, cuti akan diteruskan sehingga Isnin ini (sempena dengan Hari Wilayah yang disambut pada 1 Februari tetapi digantikan pada Isnin 3 Februari).

Bagi yang merancang untuk balik ke kampung atau pun bercuti di mana-mana destinasi dengan menggunakan Lebuh Raya Utara-Selatan, seperti biasa pihak PLUS telah mengeluarkan jadual Cadangan Waktu Perjalanan (TTA) memandangkan musim perayaan sebeginilah jumlah kenderaan yang melalui lebuh raya utama ini berganda dan boleh menyebabkan kesesakan teruk. Langkah ini bertujuan untuk mengagihkan trafik dan mengurangkan kesesakan di laluan-laluan utama lebuh raya, plaza-plaza tol dan kawasan rehat pada waktu-waktu puncak.

Maka, bagi memudahkan perjalanan anda, apa kata ikuti jadual TTA ini.

TTA Krismas & New Year All

Jadual TTA terdiri daripada cadangan perjalanan berperingkat mengikut masa dan destinasi tertentu dari Lembah Klang ke negeri-negeri dan bandar-bandar utama di Kedah, Perlis, Pulau Pinang, Perak, Negeri Sembilan, Melaka dan Johor.

PLUS menjangkakan orang ramai di Lembah Klang akan mula bergerak ke kampung masing-masing secara berperingkat bermula pada 29 Januari hingga 31 Januari (Rabu-Jumaat) ini. Manakala jangkaan pergerakan pulang ke Lembah Klang secara berperingkat bermula pada 1 Februari hingga 9 Februari akan datang.

Malah PLUS juga menasihatkan orang ramai supaya merancang perjalanan mereka dan menghubungi talian bebas tol PLUSLine di 1800 88 0000 jika ingin mendapatkan informasi tambahan.

Apa pun, nasihat Infokereta pula, biar pun ke mana destinasi yang bakal ditujui, pastikan anda memeriksa tahap keselamatan kenderaan anda terlebih dahulu dan jangan lupa untuk mengamalkan corak pemanduan berhemah.

Pandu cermat, jiwa selamat. Ingatlah insan yang tersayang.

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *