Teksi Proton masih relevan dijadikan pilihan & SPAD mahu jenama lain dalam TEKS1M

By  |  0 Comments

DSC_0136b

Antara isu yang sedang hangat diperkatakan masa kini adalah berhubung masalah teksi Proton yang dikatakan sering kali mengalami kerosakan seperti mana topik yang dibangkitkan oleh beberapa media tempatan.

Semalam, pihak Wakil Penjualan Teksi Proton telah membuat sidang media khas mengenai isu ini. Ia bagi mengulas laporan media baru-baru ini berhubung kualiti teksi Proton termasuk ruang kereta dan kos selenggara kenderaan yang dilaporkan agak mahal.

Menurut Ismail Haron dari Wakil Penjualan Teksi Proton, teksi buatan nasional, Proton masih relevan digunakan setelah hampir tiga dekad memberi perkhidmatan pengangkutan awam kepada rakyat Malaysia.

Ismail yang terlibat dalam perusahaan penjualan teksi selama 15 tahun termasuk teksi jenis Iswara yang menjadi keluaran pertama syarikatnya pada 1992 berkata, dengan harga yang berpatutan, kos penyelenggaraan yang rendah dan penggunaan gas asli untuk kenderaan (NGV) yang menjimatkan, Proton sehingga kini masih sesuai digunakan sebagai teksi, memetik laporan Bernama.

“Kalau dikutkan semua kenderaan pun ada masalah dari segi penyelenggaraan atau kerosakan, dan Proton juga tidak terlepas daripada semua itu. Namun jika penyelenggaraan dijalankan dengan betul, tidak ada masalah besar pun. Kalau tidak, bagaimana kita boleh bertahan sampai keluaran teksi Exora sehingga kini,” katanya.

Mengenai dakwaan kelembapan pengeluaran Teksi Rakyat 1Malaysia (TEKS1M) jenis Exora oleh syarikat tersebut, Ismail berkata perkara ini tidak sepatutnya timbul kerana bahagian produksi telah mengikut perjanjian bersama Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) berhubung pengeluaran teksi berkenaan.

“Bukan isu produksi yang jadi masalah. Setakat ini kami telah keluarkan 3,000 TEKS1M, namun separuhnya tidak terjual kerana masalah pinjaman bank oleh orang persendirian untuk membeli teksi tersebut. Jadi bukanlah masalah timbul daripada pihak kami,” tegasnya.

Pada Mei lalu, Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) mungkin akan memilih beberapa model kenderaan jenama luar, termasuk Toyota Innova di dalam TEKS1M. Ia berikutan SPAD mahukan 7,500 unit TEKS1M mula beroperasi pada suku ketiga tahun ini.

Namun sehingga kini, hanya 1,000 unit Exora sahaja yang telah dihasilkan. Ini dikatakan kerana Proton tidak mampu memenuhi permintaan produksi untuk menghasilkannya.

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *