Mazda 2 menepati cita rasa

By  |  0 Comments

Mazda2_Ext_04

Tidak dinafikan Mazda 2 serba baharu ini memang dinanti-nantikan golongan peminatnya. Ramai yang ternanti-nanti kedatangannya di Malaysia selepas ia mula dipasarkan di negara jiran, Thailand. Namun penantian itu berakhir pada 22 Januari yang lalu apabila Mazda 2 serba baharu hadir di Malaysia.

Turut dikenali sebagai kenderaan jimat tenaga (EEV), Mazda 2 ini ditawarkan dengan dua varian iaitu sedan dan hatchback. Baru-baru ini, Infokereta.com berpeluang memandu uji Mazda 2 varian hatchback. Bersesuaian dengan jiwa muda yang masih membara, ternyata Mazda 2 menepati cita rasa.

Daripada sudut mekanikal, kedua-dua varian berkongsi spesifikasi yang sama. Membezakannya cuma saiz kerangka. Ia tampil dengan enjin 1.5 liter SkyActiv-G empat-silinder yang mampu menghamburkan kuasa sehingga 114 hp pada 6,000 rpm dan tork setinggi 148 Nm pada 4,000 rpm.

Ternyata tiada kekurangan pada penjana kuasa ini. Ia ligat memberikan hamburan kuasa yang diingini, malah tidak teragak-agak dalam melonjakkan adrenalin.

Mazda2_IK_Ext_21

Namun ada enjin yang ligat menari, pastinya sukar bekerja seorang tanpa sokongan kotak gear. Mazda 2 dipadankan dengan transmisi automatik SkyActiv-Drive enam-kelajuan. Penulis tidak melihat kekurangan pada padanan ini. Namun adakalanya terasa anjakan gear tidak menentu dan akan terbiar sedikit lama dari gear empat dan seterusnya.

Namun untuk mengatasi masalah ini, mujur juga Mazda 2 turut menampilkan mod Normal dan Sport untuk seleksi pacuan yang diingini. Bila menggunakan mod Sport dan menggunakan pedal penukar gear, ia lebih menyenangkan. Malah secara sepantas kilat, pemanduan seakan bertukar topeng, menjadi lebih agresif dengan hamburan kuasa yang kian pantas. Hah! Sangat sesuai untuk jiwa muda bukan?

Pengendaliannya? Penulis tidak melihat kekurangannya. Ia bagai…sempurna. Olengan badannya tidak berapa terkesan, malah masih terasa stabil biar pun berada dalam kelajuan yang tinggi. Kawalan sterengnya juga mengikut kehendak, mudah dikendalikan. Begitu juga dengan pedal pendikit dan pedal brek, cukup responsif.

Ketika melenjannya di lebuh raya yang terbentang luas, melayan setiap selekoh..memang cukup enjoy. Merentasi jalan biasa pula, Mazda 2 ini tidak mengecewakan. Bila terpaksa mengharungi kesesakan lalu lintas, arghhh…ops! Jangan bungkam. Si kecil Mazda 2 hatchback ini mudah menyelit-yelit. Bab parkir atau membuat pusingan U, langsung tiada masalah.

Mazda2_IK_Ext_23

Namun secara konklusi, Mazda 2 lebih sesuai untuk pemanduan urban. Bukan bermakna ia tidak sesuai untuk dilenjan dalam perjalanan yang jauh atau pun merentasi kawasan luar bandar. Tetapi melihat karakter yang ditampilkan, ia lebih cenderung pada pemanduan urban.

Selain itu, bagi penulis, varian hatchback juga sesuai untuk golongan wanita yang gemarkan sebuah jentera yang mudah dikendalikan dan mempunyai prestasi yang memberangsangkan. Apatah lagi paras rupanya yang ada sedikit sentuhan feminin (bagi pandangan mata penulis) dalam bancuhan agresif, moden dan sporty.

Bagi bahagian luarannya, Mazda 2 dipadankan dengan lampu utama halogen dengan butang pelarasan manual, lampu pencahayaan siang, lampu kabus hadapan, dan cermin sisi dengan indikator membelok. dan rim aloi bersaiz 16-inci.

Bahagian hadapan, terutamanya pada gril dan lampu kabusnya, menyerlahkan sedikit sisi garang pada jentera ini. Pada sudut sisi pula, bentangan paras rupa maskulin begitu menyerlah terutamanya pada garisan yang membentuk ciri-ciri aerodinamik. Penulis cukup jatuh cinta dengan rekaan rim aloi bersaiz 16-inci yang dipadankan…cukup sporty!

Bagi varian hatchback, ternyata bahagian belakangnya cukup menyerlahkan gaya. Lampu kombinasi belakang yang nampak sedikit sepet di bahagian dalam dan melebar ke luar menampakkan aksi sedikit garang. Bampar belakangnya setinggi tinggi, juga menambahkan lagi gayanya.

Mazda2_Ext_23

Menjengah bahagian kabin, ruang kokpitnya seakan menampilkan sedikit elemen yang futuristik. Butang kawalannya nampak lebih ringkas tetapi masih mudah dicapai dan dikendalikan.

Tempat duduk balutan kulit berwarna hitam dengan jahitan merah menambahkan lagi elemen sporty bagi kabin Mazda 2. Gabungan warna hitam dan jahitan merah yang merintangi bahagian papan pemuka dan konsol tengah juga memberikan tempias sporty pada Mazda 2 ini.

Selain itu, ia turut dilengkapi dengan sistem kemasukan tanpa kunci, butang penghidup enjin, skrin sesentuh MZD Connect bersaiz tujuh-inci dengan tombol Commander Control dan kamera undur, pedal penukar gear, kawalan suhu automatik dan sistem i-stop.

Mazda2_IK_Int_11

Malah ia turut didatangkan dengan Active Driving Display seperti mana yang turut ditampilkan pada Mazda3. Di mana pemandu boleh memantau kelajuan, arah navigasi dan lain-lain data tanpa mengalihkan pandangan daripada jalan raya.

Jika inginkan sistem navigasi, ia ditawarkan dengan pek pilihan tambahan yang bernilai RM1,200.

Ruang dalaman bagi varian hatchback ini berpadanan dengan saiznya. Selesa juga buat penumpang di belakang, sesuai untuk dua penumpang dewasa (atau tiga jika memiliki susuk tubuh yang kecil) atau tiga kanak-kanak. Secara keseluruhannya memiliki kerangka berukuran 4,060 mm panjang, 1,695 mm lebar, 1,470 mm tinggi dan jarak roda sama seperti sedan iaitu 2,570 mm. Manakala ruang kargonya berkapasiti 220 liter.

Bagi aspek keselamatannya pula, Mazda2 dilengkapi dengan Kawalan Kestabilan Dinamik (DSC), Sistem Kawalan Cengkaman (TSC), ABS, EBD, BA, Bantuan Mula Mendaki, dua beg udara, Isofix, serta sistem amaran tali pinggang keselamatan untuk pemandu dan penumpang di hadapan.

Dengan harga RM87,956 (dengan insurans) untuk varian sedan dan hatchback, serasanya pemilikan Mazda 2 ini amat berbaloi. Setiap pembeliannya didatangkan dengan waranti selama tiga tahun/100,000 km dan servis percuma tiga tahun/60,000 km.

Ia turut didatangkan dengan empat pilihan warna iaitu Soul Red Metallic, Snowflake White Pearl Mica, Metropolitan Gray dan Aluminium Metallic.

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *