Pesara jurutera ekspatriat mempersoalkan tahap kecerahan kluster instrumen Perodua Myvi

By  |  6 Comments

MYVI-METER-PANEL

Sebuah blog yang ditulis oleh seorang pesara jurutera yang telah berhijrah ke Malaysia bernama Wolf Vaupel telah mempersoalkan tahap kecerahan kluster instrumen Perodua Myvi baru-baru ini dan ia menjadi viral di laman media sosial. Di mana entri pada blog tersebut telah mendedahkan ada sesuatu yang tidak kena pada kluster instrumen model Myvi dan Alza.

Ceritanya bermula begini – Isteri pesara berkenaan telah membeli Perodua Myvi pada Ogos 2014. Kemudian Vaupel mendapati lampu pada panel meter berkenaan telah menyala sendiri pada siang hari dan mendakwa elemen tersebut “boleh mengundang bahaya” kerana menurutnya, panel meter yang menyala itu adalah petunjuk bahawa lampu hadapan terpasang. Dia juga mendakwa, perkara ini adalah tidak menepati piawaian yang ditetapkan di peringkat antarabangsa.

Perodua Myvi yang diperkatakan ini sebenarnya menggunakan panel meter yang boleh dinyala sendiri adalah berbeza dengan jenis panel meter biasa. Setengah pengeluar kenderaan memiliki jenama tersendiri untuk jenis panel meter sebegini, contohnya Toyota terkenal dengan Optitron dan Kia pula SuperVision.

Sila tonton video di bawah ini, ia dirakam oleh team Paultan.org pada tahun 2011 sewaktu Perodua Myvi generasi kedua dilancarkan. Panel meter jenis ini nampak lebih premium, tetapi ia akan gelap sepenuhnya jika tiada backlight. Panel meter sebegini perlu dinyalakan untuk ia berfungsi, tiada cara lain disebaliknya.

Jadi, jika panel meter ini selalu dalam keadaan ‘on’, bagaimana seseorang itu boleh tahu adakah lampu utama anda juga menyala atau pun tidak? Dalam perkara ini, saya tidak terfikir tahap penglihatan yang terhasil daripada panel meter ini boleh dianggap sebagai indikator sama ada lampu utama anda menyala atau pun tidak. Secara tidak rasminya, mungkin, tetapi bukan secara standard.

Sesetengah kereta menggunakan simbol yang terpapar di panel meter menunjukkan sekiranya lampu utama menyala. Jika menggunakan panel meter iluminasi sebagai indikator, ia patut dihentikan, ini kerana panel jenis Optitron semakin kerap digunakan buat masa kini.

Cara paling mudah untuk mengetahui sama ada lampu utama anda menyala mahu pun tidak ialah lihat pada jalan di hadapan anda. Dan kini terdapat juga indikator lampu utama yang telah diimplementasikan pada kebanyakan model kenderaan. Model Perodua Myvi 2015 facelift telah pun tidak menggunakan lagi meter jenis Optitron dan telah menggantikannya dengan panel meter biasa yang lebih murah yang tidak akan menyala sekiranya lampu utama tidak terpasang. Hanya Alza sahaja yang masih menggunakan panel meter jenis Optitron ini.

Jika anda ingin mengetahui adakah lampu utama menyala atau pun tidak, selalunya terdapat perbezaan pada lampu pada bahagian dalam kereta, bergantung sama ada lampu utama menyala atau sebaliknya.

Tonton video di atas (terima kasih pada MY Neo kerana merakamkannya), di mana ia menunjukkan apabila lampu utama menyala, panel meter selalunya akan sedikit malap sesuai dengan suasana pada waktu malam dan lain-lain butang pada bahagian tengah papan pemuka biasanya akan menyala. Dan ia akan turut terpadam apabila lampu utama ditutup.

Kami turut melakukan pemeriksaan pada beberapa model kenderaan yang ada pada simpanan kami. Kereta Ford Focus ST dan Honda CR-V generasi sebelumnya milik Anthony Lim yang kedua-duanya turut menggunakan panel jenis Optitron tetapi tidak membezakan tahap kecerahannya pada panel berkenaan antara siang dan malam, ia perlu dilaraskan sendiri secara manual.

Walau bagaimanapun, anda boleh melakukan pelarasan pada ketetapannya (setting), jadi ia boleh membezakan kecerahannya antara kegunaan waktu malam dan siang hari. Secara tidak langsung ia juga boleh mengingatkan anda, jika panel meter terlalu cerah, kemungkinan besar lampu utama anda tidak menyala.

Jadi, jika anda mempunyai kereta yang ditampilkan dengan panel meter Optitron ini, sudah tiba masanya belajar mengingati untuk menghidupkan lampu pada beberapa cara yang lain. Di mana ia boleh dijadikan peringatan yang mudah dengan penggunaan lampu belakang pada panel meter tersebut. Tetapi mungkin ia akan menjadi suatu perkara yang jarang berlaku pada masa yang akan datang.

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

6 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *