Perodua Myvi 1.5 Advance VS 1.3 Premium X 2015 sama tapi tak serupa!

By  |  0 Comments

2015_Perodua_Myvi_Facelift_Premium_X_vs_Advance_ 007

Cerita mengenai Perodua Myvi 2015 masih panas lagi biar pun sudah seminggu ia dilancarkan di pasaran. Ramai yang kepingin mahu mengetahui apakah percaturan yang dilakukan oleh Perodua kali ini memandangkan Myvi merupakan model terhangat keluarannya. Pasti ramai yang menaruhkan harapan tinggi, mahu melihat model terbaharu Myvi ini lebih menarik dan hebat berbanding model sebelumnya.

Pelbagai elemen standard yang ditampilkan pada semua varian Myvi 2015 ini termasuklah alat kawalan dua-hala, paparan pelbagai-informasi dengan maklumat servis, pemegang tisu pada bahagian belakang tempat duduk penumpang hadapan, cangkuk anti-ragut, pemegang cawan boleh laras pada bahagian bawah corong penghawa dingin pemandu dan kotak penyimpan barangan di bahagian bawahnya.

2015_Perodua_Myvi_Facelift_Premium_X_vs_Advance_ 006

Secara mekanikalnya, ia tidak mengalami sebarang perubahan, melainkan mengimplementasi kotak gear transmisi automatik 4 E-AT baharu bagi menambahkan lagi penjimatan bahan api.

Myvi 1.3 Premium X ditawarkan pada harga RM47,500, sementara varian 1.5 Advance pula berharga RM58,500. Kedua-duanya harga atas jalan dengan insurans. Bagi yang memilih warna metalik, pertambahan kos bernilai RM400 dikenakan.

Kalau dilihat pada varian 1.3 Premium X, penampilan gril hadapan yang penuh bergaya memberikan lagi sentuhan lebih sporty. Walau bagaimana pun, ia pasti tidak mampu menandingi paras rupa varian 1.5 Advance yang lebih menyerlah daripada pandangan hadapan. Ia tampil dengan rekaan gril hadapan yang lebih ranggi dan nampak agresif.

2015_Perodua_Myvi_Facelift_Premium_X_vs_Advance_ 004

Malah 1.5 Advance dipadankan dengan lampu utama projektor dengan LED. Sementara 1.3 Premium X hanya lampu utama projektor biasa sahaja. Namun jika melihat sisi kedua-dua varian ini, ia kelihatan mirip biar pun menampilkan rim aloi bersaiz 14-inci dengan rekaan yang berlainan.

Malah 1.5 Advance juga ditampilkan dengan skirt sisi bersama jaluran krom. Manakala 1.3 Premium X pula sepenuhnya menggunakan warna sama dengan kerangka.

2015_Perodua_Myvi_Facelift_Premium_X_vs_Advance_ 002

Pada bahagian belakang pula, ia menampilkan rekaan spoiler yang berlainan. Di mana 1.3 Premium X dipadankan dengan spoiler yang lebih bulat, berbanding dengan rekaan yang lebih sporty pada varian 1.5 Advance.

Malah varian 1.5 Advance pula dipadankan dengan lampu belakang LED, peresap yang berlainan dan paip ekzos krom yang menambahkan lagi gayanya.

Menjenguk bahagian kabinnya pula, varian 1.3 Premium X sekadar dilengkapi dengan tempat duduk balutan fabrik. Manakala 1.5 Advance pula tampil dengan tempat duduk separa-lekuk balutan kulit. Mengenai bahagian papan pemukanya, ia mengalami sedikit perubahan pada bahagian tengah yang nampak lebih diperhalusi. Namun, maaf nak cakap, model 1.5 terdahulu lebih menarik dan nampak lebih moden berbanding dengan rekaan bagi varian 1.5 baharu ini. Apa pun, pasti Perodua ada alasan tersendiri berkenaan dengan rekaannya.

Hah! Apa lagi…. jom tengok foto-foto yang terpapar di bahagian galeri di bawah untuk melihat secara lebih terperinci mengenai kedua-dua varian ini.

Perodua Myvi 1.5 Advance 2015

Perodua Myvi 1.3 Premium X 2015

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *