Proton Suprima S Standard dilancarkan -Harga bermula RM69,438

By  |  1 Comment

SuprimaStandard_02

Selepas memperkenalkan Proton Iriz pada September yang lalu, Proton tidak hanya mendiamkan diri atau hanya mempromosikan ‘anak bongsu’ (buat setakat ini) mereka sahaja. Sebaliknya masih ligat untuk memperkenalkan model facelift atau pilihan varian lain bagi model-model sedia hari.

Jika pada Januari lalu, Proton telah memperkenalkan model Suprima S Super Premium, hari ini, bertempat di Publika, Kuala Lumpur, Proton memilih untuk melancarkan varian spesifikasi rendah bagi Suprima S iaitu Suprima S Standard.

SuprimaStandard_Ext_12

Bagi model Suprima S Standard ini, ia dilengkapi dengan rim aloi bersaiz 16 inci, 2-din radio berserta pemain CD, sambungan USB (tanpa skrin sesentuh), stereng berkuasa, lampu utama projektor dengan Bulb Position Lamp (varian Executive menggunakan LED) dan kawalan manual bagi cermin sisi.

Berbanding dengan varian Executive, ada beberapa elemen yang ‘digugurkan’ buat varian Standard ini, termasuklah ketiadaan lampu kabus hadapan, kekemasan panel tengah memilih warna kelabu (Executive-hitam), perehat kepala hadapan re-aktif, ketiadaan anti-perangkap bagi cermin berkuasa hadapan serta peringatan pemasangan tali pinggang keselamatan untuk penumpang hadapan.

Selain itu, roda stereng sekadar kosong tanpa sebarang butang kawalan dan ketiadaan sambungan Yes 4G. Bagi aspek keselamatan pula, varian Standard ini hanya memiliki ABS bersama EBD tanpa dilengkapi dengan ESC, kawalan cengkaman, bantuan brek dan hill-hold assist. Jika varian Executive dilengkapi dengan enam beg udara, untuk model Standard ini hanya dua beg udara sahaja.

Manakala warna bagi kerangka model ini seperti mana model Suprima S iaitu Tranquility Black, Solid White, Genetic Silver, Atlantic Blue dan Fire Red.

SuprimaStandard_Ext_02

Proton Suprima S Standard ini masih menggunakan enjin yang sama dengan model Suprima S dan Suprima S Super Premium iaitu 1.6 liter turbo dengan padanan kotak gear ProTronic CVT tujuh kelajuan. Jentera ini mampu menghamburkan kuasa maksimum sehingga 140 PS pada 5,000 rpm dan tork tertinggi 205 Nm pada 2,000 hingga 4,000 rpm. Malah pengendalian yang lebih dinamik dengan bantuan LOTUS Hide & Handling memantapkan lagi jentera ini.

SuprimaStandard_Ext_20

Ditawarkan pada harga atas jalan (dengan insurans) ialah RM69,438 (solid) dan RM69,888 (metalik) bagi Semenanjung Malaysia dan bagi Sabah & Sarawak pula ialah RM71,438 (solid) dan RM71,888 (metalik). Setiap pembelian turut ditawarkan dengan waranti pengeluar selama lima tahun atau 150,000 km (mana yang tiba terlebih dahulu).

Pelancaran Proton Suprima S Standard ini dilancarkan oleh Pengerusi Proton, YB Tun Dr. Mahathir Mohamad.

SuprimaStandard_Int_12

Dalam majlis yang sama, Proton turut mengumumkan dan menyampaikan hadiah bagi pemenang Pertandingan Reka Bentuk Proton 2014. Bagi Kategori 1 untuk Pelajar Sekolah Menengah (13 hingga 17 tahun), ia dimenangi oleh Muhammad Amiruddin Abu Bakar dari SMK Taman Melawati. Manakala Kategori 2 bagi Penuntut Kolej dan Institusi Pengajian Tinggi (18 hingga 25 tahun) pula dimenangi oleh Pow Ying Hern iaitu graduan dari Universiti Teknologi Nanyang, Singapura.

Menurut Ketua Pegawai Operasi Proton, Dato’ Abdul Harith Abdullah, potensi yang ditunjukkan oleh setiap peserta sangat memberangsangkan. Di mana kebanyakan antara penyertaan dilihat memiliki potensi yang besar untuk dikembangkan. Malah menerusi pertandingan ini juga mampu memberikan pendedahan awal kepada para peserta terhadap dunia automotif.

ProtonDesignAward_02

“Pihak Proton sendiri terkejut dengan minat yang ditunjukkan oleh para peserta yang terdiri dari pelajar sekolah menengah dan penuntut kolej/IPT. Malah Proton juga berharap untuk menganjurkan pertandingan ini dalam skala yang lebih besar dan menarik perhatian yang lebih banyak,”ujar Harith.

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *