Nissan X-Gear lebih sporty & praktikal

By  |  0 Comments

XGear_Ext_20

Jika anda mencari model crossover berkapasiti lima tempat duduk dengan enjin yang sederhana, mungkin boleh mempertimbangkan Nissan X-Gear baharu yang dilancarkan pada 26 Mac lalu. Walau pun ia bukanlah model yang begitu popular, tetapi berbaloi juga untuk diletakkan di dalam senarai pilihan anda.

InfoKereta.com berkesempatan memandu uji X-Gear ini beberapa minggu yang lalu. Jika dilihat daripada mata kasar, model crossover ini mungkin boleh diibaratkan sebagai Grand Livina versi pendek. Betul. Serta tidak dinafikan pengendaliannya juga mirip dengan model MPV tersebut, cuma berbeza saiznya dan pastinya ia lebih mudah dikendalikan.

XGear_Ext_01

Model facelift ini dijanakan oleh enjin aluminium HRDE16 1.6 liter empat silinder yang mampu menghamburkan kuasa maksimum sehingga 105 PS pada 5,200 rpm dan tork 150 Nm pada 4,400rpm. Ia dipadankan dengan transmisi automatik empat-kelajuan yang dikawal secara elektronik. Malah Nissan turut menampilkan teknologi kawalan injap pemasaan membuatkan enjin ini mampu menawarkan prestasi yang lebih responsif dengan penjimatan bahan api yang lebih efisien.

Prestasi yang dihasilkan oleh X-Gear ini hanya sederhana sahaja, tidak perlu libasan kuasa yang keterlaluan kerana ia ‘dicipta’ untuk pemanduan yang bersifat santai, bukan untuk dilenjan secara agresif. Namun sesekali jika mahukan kuasa pacuan yang lebih, maka kerahkan sahaja enjin memuntahkan segenap prestasi yang ada, ia jarang menghampakan. Walau bagaimana pun ketika anda memijak pedal pendikit lebih sedikit, ngauman enjinnya jelas kedengaran meresapi ke dalam kabin membuatkan fokus pemanduan sedikit terencat.

XGear_Ext_30

Walau bagaimana pun, penulis mendapati pengendalian X-Gear ini agak menyenangkan biar pun ia tidak mampu memberikan prestasi di luar jangkaan. Olengan badan model ini tidak begitu dirasai biar pun melalui jalan berselekoh atau pun permukaan jalan yang beralun atau pun tidak rata. Berterima kasih dengan paduan kerjasama sistem suspensinya iaitu dengan penggunaan topang MacPerson dan Torsion Beam bersama bar penstabil kerana memberikan kesan kemantapan wajar dipuji.

X-Gear ini memang mudah dikendalikan termasuk ketika membuat pusingan U atau parkir. Ia mampu mencapai jejari pusingan sehingga 5.2 meter, bersesuaian dengan saiznya iaitu 4310mm panjang, 1630mm tinggi, 1735mm lebar dan jarak rodanya 2600mm.

XGear_Ext_41

Untuk aspek keselamatan, model ini dilengkapi tali pinggang keselamatan hadapan yang kini dilengkapi ciri pra-regangan dan pengehad beban yang mematuhi piawaian terkini ujian pelanggaran UNECE. Dua beg udara SRS di bahagian hadapan, ABS, EBD dan BA turut didatangkan sebagai ciri standard.

Sesuai dijadikan pengangkutan harian seisi keluarga, model crossover ini hadir dengan gaya yang lebih versatil. Ia juga menampilkan bahagian kabin yang sederhana luas dan tempat duduknya mampu tampil dengan susunan konfigurasi bagi memberikan lebihan ruangnya. Tempat duduk belakangnya boleh dilipat dengan fleksibel secara nisbah 60:40. Malah ruang kargonya yang berkapasiti 383 liter mampu mencapai sehingga 769 liter jika tempat duduk belakang dilipatkan sepenuhnya.

XGear_Int_17

Pada bahagian kokpitnya, susun atur papan pemuka tampil ringkas. Antara elemen yang ditampilkan ialah kluster Fine Vision Meter serta Paparan Multi-Maklumat (MID), stereng berkuasa eletrik (EPS) tiga-jejari yang baharu juga dilengkapi suis kawalan untuk sistem audio 2-DIN dengan input AUX bagi memantapkan lagi sistem infotainmen. Butang kawalan Paparan Multi-Maklumat (MID) juga hadir dengan susun atur yang kemas. Ia membolehkan pemandu mengendalikannya dengan mudah.

Namun gaya yang ditampilkan pada rekaan luaran pastinya menjadi daya tarikan utama buat model ini. Bagi model pandu uji ini, ia turut menampilkan pakej lengkap IMPUL, memberikan pandangan yang lebih sporty dan ranggi. Bar krom pada bahagian bawah bampar membuatkan model ini kelihatan sedikit ganas. Walau paras rupa biasanya sudah lengkap dengan jeriji hadapan krom berbentuk V yang sofistikated dengan panel horizontal yang digelapkan, kit badan IMPUL turut menambahkan lagi kuasa pandangan memikat.

XGear_Ext_12

Bahagian sisi X-Gear pula menampilkan skirt sisi krom yang nampak rugged. Apatah lagi dengan pemilihan rim aloi IMPUL Aura SX-20 bersaiz 17 inci.

Pada bahagian belakangnya, tempias sporty turut kelihatan dengan penampilan lampu belakang yang lebih bergaya. Malah lampu brek LED yang diletakkan sedikit tinggi turut menambahkan gayanya selain meningkatkan tahap keselamatan. X-Gear turut menampilkan rel bumbung yang mampu menampung bebanan sehingga 25kg dan secara tidak langsung menampakkan sisi ranggi pada model ini.

XGear_Ext_03

Selain pakej lengkap IMPUL, Nissan turut menawarkan aksesori pilihan lain termasuk pelindung pintu, lampu isyarat LED pada cermin sisi, kombinasi tempat duduk kulit dengan panel pintu dan skrin multimedia navigasi bersaiz 6.5 inci.

Tetapi tanpa Pakej Lengkap IMPUL dan aksesori pilihan lain, X-Gear facelift ini ditawarkan dengan harga atas jalan RM89,800 dengan waranti selama tiga tahun atau perbatuan sejauh 100,000km (mana-mana terlebih dahulu).

Spesifikasi :

Enjin :1.6L 4-silinder sebaris, 16-injap dengan teknologi Drive-by-Wire

Kuasa maksimum : 105 PS @ 5,200 rpm

Tork maksimum : 150 Nm @ 4,400 rpm

Transmisi : Kawalan elektronik dengan 4-kelajuan

Sistem suspensi : Topang MacPherson dengan bar penstabilan (hadapan)/Torsion beam (belakang)

Kapasiti tangki bahan api : 52 liter

Pilihan warna : Garnet Red, Diamond Black, Bronze Gold, Brilliant White & Tungsten Silver
Harga : RM89,800

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *