Toyota Alphard & Previa mula diedarkan oleh UMW Toyota

By  |  0 Comments

DSC_2047_LR

Memandangkan permintaan pasaran yang agak menggalakkan terhadap dua model MPV ini di Malaysia, akhirnya UMW Toyota Motor Sdn Bhd (UMWT) nekad untuk memasukkan Alphard dan Previa (atau juga dikenali sebagai Estima) di dalam barisan model di bawah jualan mereka secara rasmi.

Jika sebelum ini, individu yang ingin membeli salah satu antara dua MPV, hanyalah melalui pengedar kenderaan terpakai atau pun syarikat persendirian yang mengimport kenderaan dari luar, kini bolehlah mengunjungi bilik pameran UMWT sendiri.

previa (1)

Toyota Previa 2.4 GL generasi ketiga ini dijanakan oleh enjin 2.4 liter 2AZ-FE empat silinder VVT-i iaitu sama dengan enjin yang digunakan oleh Camry model terdahulu. Ia mampu menghasilkan kuasa maksimum 170 PS dan tork 224 Nm serta dipadankan dengan kotak gear automatik Super ECT empat kelajuan.

Antara lain-lain elemen yang diterapkan pada MPV mewah ini ialah dipadankan dengan lampu utama High-Intensity Discharge (HID) bersama Intelligent Adaptive Front Lighting System, rim aloi bersaiz 17 inci yang membaluti tayar 215/55, pintu gelungsur berkuasa elektrik, sistem kunci pintar, butang penghidup enjin, lampu utama HID, dan tempat duduk balutan fabrik dengan reka letak 2-2-3.

Cabin Previa

Previa turut dilengkapi dengan beg udara berkembar SRS, ISOFIX, ABS dan EBD.

Menawarkan lima pilihan warna iaitu Ice Titanium Mica Metallic, White Pearl CS, hitam, Silky Gold Mica Metallic, dan perak metalik.

alphard (1)

Manakala Alphard yang merupakan model MPV mewah dan antara yang paling terlaris di dalam pasaran global mengetengahkan gaya yang lebih moden dan dinamik. Generasi kedua Alphard ini dihiasi dengan kekemasan krom pada bahagian jeriji hadapan dan juga bonet belakang untuk menampilkan imej yang classy.

Ditawarkan pada dua varian iaitu Alphard 3.5G dan 2.4G, ia juga didatangkan dengan empat pilihan warna ; White Pearl CS, Gold Pearl CS, perak metalik dan hitam.

Alphard back

Menggunakan platform baharu, Alphard ini menawarkan ruang kabin yang lebih panjang dengan kedudukan lantai yang lebih rendah. Walau bagaimana pun, kedudukan silingnya lebih tinggi berbanding dengan generasi pertama.

Boleh memuatkan tujuh penumpang dalam satu sama, ruangan kabin Alphard ini juga ditatarias secara mewah dengan imej berkualiti tinggi. Termasuklah pada penggunaan kulit, kekemasan kayuan dan krom yang melatari ruang dalaman bagi menyerlahkan ciri kemewahannya.

Walau pun ia sebuah MPV, namun pemanduannya umpama sedan mewah. Semua butang kawalan diletakkan pada papan pemuka dengan kedudukan yang mudah dicapai serta dikendalikan. Malah panel instrumen juga direka secara eksklusif termasuklah penampilan meter Optitron yang mempunyai visual yang sempurna.

seat alphard

Untuk kedudukan yang lebih selesa, tempat duduk pemandu boleh dilaraskan dengan lapan cara hanya menggunakan satu kawalan butang pelarasan yang boleh diberi tetapan memori. Malah ruang tempat duduk barisan kedua turut disediakan dengan kerusi Captain dan Ottoman yang memberikan keselesaan lebih jitu. Barisan tempat duduk ketiga pula boleh dilipat secara 50:50 bagi memberikan lebihan ruang pada bahagian kargo.

Sistem penghawa dingin tiga zon juga membuatkan semua penumpang di dalam MPV ini menikmati keselesaan yang lebih berpanjangan sepanjang perjalanan. Malah sistem penghawa dingin ini turut menggunakan kuasa tenaga yang rendah bagi membantu penjimatan bahan api yang lebih efisien.

Model Alphard 3.5G pula dilengkapi dengan twin moon roof dan pintu belakang berkuasa automatik. Dengan menekan butang pada kunci pintar atau butang kawalan pada bahagian konsol, pintu belakang itu boleh dibuka secara automatik. Ia juga boleh ditutup dengan cara yang sama.

Kedua-dua pintu gelungsur pada bahagian sisi MPV ini juga boleh dibuka dan ditutup secara automatik.
Alphard ini dipadankan dengan enjin 3.5 liter, 24 injap V6, Dual VVT-i dengan ACIS (Acoustic Control Induction System) untuk memberikan menambah penghantaran tork pada enjin.Dipadankan dengan kotak gear automatik Super ECT enam kelajuan

Manakala model 2.4G pula menggunakan enjin 2.4 liter 16-injap empat silinder VVT-i yang dipadankan dengan kotak gear CVT tujuh kelajuan.

Kedua-dua model Alphard ini juga dilengkapi dengan ABS, EBD, VSC dan tujuh beg udara SRS.

Seperti mana model lain di bawah edaran UMWT, setiap pembelian Alphard dan Previa ini juga didatangkan dengan tiga tahun waranti atau 100,000km (yang mana tiba terlebih dahulu selepas tempahan). Di samping itu, waranti ini juga meliputi masalah teknikal lain termasuklah jika membabitkan kecacatan pembuatan.

Di mana pihak UMWT akan menyediakan alat ganti dan bantuan teknikal bertauliah untuk menangani masalah ini. Tawaran waranti ini biasanya tidak diperoleh jika membeli kenderaan import dari pihak ketiga seperti pengedar kenderaan terpakai dan sebagainya.

Selain itu, sokongan khidmat selepas jualan sepenuhnya juga disediakan termasuk penyelenggaraan oleh juruteknik terlatih boleh didapati di semua 72 pusat servis bertauliah Toyota di seluruh negara. Bukan itu saja, dalam tawaran waranti tersebut juga membolehkan para pelanggan mendapatkan alat ganti tulen Toyota sebagai bukti komitmen jenama ini.

Dengan harga atas jalan RM 258,017.10 bagi Previa 2.4 GL, RM338,00 untuk Alphard 2.4G dan Alphard 3.5G pula RM398,00, UMWT turut menawarkan pakej tiga tahun servis percuma, cukai jalan dan insurans bagi tahun pertama percuma kepada 300 pelanggan pertama yang membuat tempahan.

Toyota Previa

Toyota Alphard

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *