Honda City serba baharu utamakan dinamik & keselesaan – Harga antara RM76k-91k

By  |  2 Comments

City01

Lintas langsung dari Publika, Solaris, Kuala Lumpur!

Akhirnya Honda City serba baharu yang dinanti-nantikan selamat ‘mendarat’ ke pasaran Malaysia pada hari petang ini. City generasi keempat ini telah pun menerima tempahan sebanyak 1,800 unit dan ia merupakan respons yang cukup positif selepas dipromosikan diperkenalkan dalam satu majlis bersama pihak media bulan lalu.

Mula diperkenalkan di pasaran global 18 tahun yang lalu, sehingga kini hampir 2.2 juta unit Honda City telah dijual di seluruh dunia. Malah untuk pasaran Malaysia sahaja, City turut menjadi pilihan kereta sedan yang begitu popular dan telah pun terjual hampir 145,000 unit. Kejayaan ini secara tidak langsung telah memacu Honda sebagai salah satu jenama kenderaan utama di Malaysia.

Menurut Pengarah Urusan dan CEO Honda Malaysia, Yoichiro Ueno, City serba baharu ini merupakan model pertama Honda yang diperkenalkan di Malaysia buat tahun ini. Ia menawarkan pakej keseluruhan seperti mana yang dikehendaki oleh para pelanggan iaitu menggabungkan penampilan yang premium, keseronokan pemanduan, keselesaan, ruang kabin yang luas dan juga elemen keselamatan yang mendahului kelasnya.

20140320_165448

Menawarkan empat varian iaitu City S, City S+, City E dan City V, yang dilengkapi segala keperluan mengikut standard semasa. Ia dijanakan oleh enjin yang telah diberi penambah baikan iaitu 1.5L SOHC I-VTEC yang mampu menghasilkan kuasa maksimum sehingga 120 PS pada 6,600 rpm dan puncak tork 145 Nm pada 4,600 rpm.

Turut dipadankan dengan Transmisi Boleh Laras Berterusan (CVT) yang dibangunkan di bawah teknologi Earth Dreams untuk menghasilkan kombinasi prestasi pemanduan dan penjimatan bahan api yang lebih efisien.

Sebagai tambahan, buat pertama kalinya mod ECON turut disertakan sebagai elemen standard bagi City serba baharu ini untuk semua varian bagi penambah baikan penggunaan bahan api dengan hanya menekan satu butang sahaja.

Dibangunkan berdasarkan konsep Exciting H Design!! di mana “H” bermaksud tumpuan terhadap manusia (Human Center) yang yang memberikan keutamaan buat pemandu dan penumpang. Bahagian hadapan jentera segmen-B ini menampilkan wajah Exciting H Design!! yang berbentuk solid wing face. Ia tampil dengan jeriji platinum yang turut memberikan imej lebih dinamik pada sedan ini.

Manakala pada bahagian sisinya pula, ciri-ciri aerodinamik jelas kelihatan. Sementara itu, bahagian belakangnya agak lebar dengan gabungan lampu belakang dan tempat meletak plat yang sepadan.

Dengan falsafah “Man Maximum, Machine Minimum” yang diterapkan sebagai tonggak pembangunan kenderaan Honda City baharu ini juga tampil dengan keluasan kabin yang optimum terutamanya pada bahagian belakang. Pastinya memberikan keselesaan yang lebih jitu buat pemandu dan para penumpang. Bukan itu sahaja, ruang kargonya juga menawarkan keluasan sehingga 536 liter iaitu paling luas di dalam kelasnya.

City23

Antara elemen dan kemudahan praktikal diterapkan pada City serba baharu ini ialah butang penghidup enjin dan sistem Kemasukan Pintar (bagi varian E dan V), Kawalan Jelajah (varian V), skrin paparan audio bersaiz tujuh inci dengan fungsi MirrorLink (varian V), lapan pembesar suara (varian V), meter kombinasi pelbagai informasi dan corong penghawa dingin bahagian penumpang belakang (varian E dan V), dua USB Jacks (varian V), tiga soket kuasa (varian E dan V), lapan tempat meletak botol minuman dan kompartmen penyimpanan barang (untuk semua varian).

Selain daripada tu, elemen tambahan yang turut ditawarkan ialah kawalan telefon bebas tangan pada roda stereng (varian S+, E dan V) dan kawalan pengecaman suara pada roda stereng (varian V) yang turut menghubungkan sistem infotainmen kenderaan bagi memudahkan pemandu mengawalnya.

Tidak lengkap dengan itu, Honda turut menitik beratkan aspek keselamatan yang terbaik. Maka ia turut menampilkan enam beg udara (varian V termasuk dua beg udara hadapan SRS, beg udara i-Side dan beg udara Curtain), Bantuan Kestabilan Kenderaan (VSA) untuk varian E dan V, Bantuan Mendaki Bukit ( varian E dan V), Isyarat Pemberhentian Kecemasan (varian E dan V) dan ISOFIX.

Malah struktur kerangka City baharu ini juga menggunakan teknologi G-CON bagi ketahanan yang lebih jitu. Teknologi ini mampu menyerap impak struktur kerangka, sekali gus mengurangkan risiko kecederaan terhadap penumpang jika berlaku kemalangan.

Untuk pasaran Malaysia, City serba baharu ini ditawarkan dengan lima pilihan warna iaitu Modern Steel Metallic, Alabaster Silver Metallic, Taffeta White, Crystal Black Pearl dan warna baharu yang cukup menarik, Brilliant Sporty Blue Metallic.

City48

Harga atas jalan berserta insurans yang ditawarkan ialah RM75,800 (S), RM78,800 (S+), RM83,800 (E) dan RM90,800 (V). Setiap pembelian akan disertakan dengan waranti selama lima tahun dengan pembatuan tanpa had dan penyelenggaraan berselang seli sehingga 10,000km.

Bukan itu sahaja, City serba baharu ini juga didatangkan dengan dua pakej aksesori iaitu Honda’s Genuine Accessories bernilai RM1,700 dan pakej Modulo berharga RM3,200 untuk membolehkan para pelanggan memberikan kelainan pada City mereka.

City44

City serba baharu ini merupakan unit pemasangan tempatan (CKD) yang dipasang di kilang Honda yang terletak di Melaka. Ops, seperti mana ulasan InfoKereta mengenai City edisi Thailand yang dipandu uji pada awal bulan ini, ternyata material yang digunakan terhadap komponen tempatan pada unit CKD untuk pasaran Malaysia lebih berkualiti tinggi dan diyakini. Pastinya model ini mampu meledak di pasaran kita dan mengulangi sejarah kejayaan model yang terdahulu memandangkan ia memiliki track record yang boleh dikatakan terbaik. Malah Honda Malaysia juga mensasarkan jualan sebanyak 2,500 unit sebulan untuk model ini.

Pada majlis pelancaran ini juga, Ueno turut mengumumkan bahawa Honda Malaysia bakal memperkenalkan varian City hibrid unit CKD yang dijangka bakal diperkenalkan pada suku kedua tahun ini.

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *