Proton-Suzuki bakal mulakan produksi model kerjasama sebelum akhir 2016

By  |  0 Comments

Proton_MoU_17

Pada 15 Jun 2015 lalu, Proton dan Suzuki telah menandatangani Memorandum persefahaman (MOU) bagi penghasilan model baharu kenderaan dengan rekaan dan teknologi tersendiri.

Selain daripad ateknologi, Kerjasama ini adalah bagi perkongsian kepakaran bagi penghasilan model kenderaan enjin berkapasiti kecil, terutamanya bagi segmen A dan B.

Menerusi pembangunan hasil daripada kerjasama ini, secara tidak langsung memberikan peluang kepada Proton untuk memanfaatkan kekuatan Suzuki, yang mana mampu memaksimumkan potensi pengeluaran, memasarkan produk tepat pada masanya. Ia mampu dicapai menerusi perkongsian teknologi dan keupayaan mengekalkan penjimatan kos.

“Kerjasama ini dilihat sebagai satu lagi langkah bagi Proton untuk bergerak lebih progresif dan mengembangkan lagi rangkaian edaran, vendor, kemahiran tenaga kerja, perkongsian platform dan teknologi,” ujar Dato’ Abdul Harith Abdullah, CEO Proton.

Beliau turut menambah Proton juga berbesar hati apabila mendapat sokongan penuh daripada kerajaan atas usahasama ini sejajar dengan Dasar Automotif Nasional (NAP).

Ujarnya lagi, “Suzuki diharap dapat membantu Proton bagi meningkatkan lagi kedudukan kami di dalam industri ini. Sekali gus dapat memacu Proton dalam membangunkan dan menghasilkan model kereta yang menepati standard dan piawaian antarabangsa.”

Sebagai sebahagian daripada kerjasama ini, Proton akan menggunakan kelebihan yang ada pada Suzuki termasuk pembangunan model, platform, penjana kuasa dan teknologi automotif yang ada. Di mana Suzuki akan memberikan bantuan teknikal yang lebih spesifik untuk penghasilan produk yang direncana.

Sebelum ini Pengerusi Proton Tun Mahathir Mohamed pernah berkata, penghasilan kenderaan ini akan memfokuskan kenderaan kompak terlebih dahulu dengan kapasiti enjin yang disasarkan iaitu 1.0 liter memandangkan Suzuki ada menghasilkan kenderaan kompak dengan enjin dengan kapasiti yang lebih rendah. Malah Suzuki tidak memasarkan kenderaan dengan enjin berkapasiti itu di Malaysia.

Produksi bagi model kerjasama ini akan dimulakan sebelum akhir 2016 di kilang Proton yang terletak di Tanjung Malim.

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *