Citroen C4 Picasso serba baharu dilancarkan – Harga RM149k

By  |  0 Comments

Citroen C4 Picasso 1

Naza Euro Motors membuka tirai tahun baru 2016 dengan melancarkan model Citroen C4 Picasso serba baharu petang ini di IOI City Mall, Putrajaya.

Merupakan model pertama Citroen yang dilancarkan untuk tahun ini, C4 Picasso serba baharu merangkumi keseimbangan yang ideal antara ketangkasan, respons dan keselesaan yang tiada bandingannya. Malah mampu memberikan penjimatan bahan api yang cemerlang.

Bukan itu sahaja, model ini turut dianggap sebagai penjelmaan dan ungkapan kepakaran Citroen dalam teknologi serta reka bentuk.

Launch of Citroen C4 Picasso 1

“Pelancaran C4 Picasso ini sebagai memenuhi permintaan para pengguna. Malah ia dilihat sebagai sebuah kenderaan yang sangat praktikal bagi memenuhi keperluan gaya hidup masa kini, hasil daripada keluasan ruang dalaman, tempat duduk yang fleksibel dan ruang kargo yang besar,” ujar Dato’ Samson Anand George, Ketua Pengawai Operasi Kumpulan Automotive Group, Naza Corporation Holdings.

Tampil dengan reka bentuk yang menakjubkan, hasil dari platrofm EMP2, ia menampilkan kesan dinamik yang lebih mantap.

Bahagian hadapannya pula tampil dengan imej baharu dalam gaya Citroen, dengan enjin petak yang lebih berketerampilan termasuk padanan lampu berteknologi tinggi. Ia juga diserikan dengan lampu nyalaan siang LED yang berbentuk nipis disambung pada garisan gril radiator yang terletak di atas lampu utama yang lebih langsing. Lampu kabusnya pula diberikan sentuhan yang lebih segar.

Pandangan sisi C4 Picasso ini dibentangi dengan krom berbentuk-C, memberikannya personaliti yang tersendiri. Manakala bahagian belakangnya turut dilengkapi dengan lampu LED dengan efek 3D yang agak futuristik.

Menjengah bahagian kabinnya, ternyata ruang dalamannya kelihatan lebih luas dan pastinya mampu memberikan keselesaan yang lebih jitu. Malah rekaannya juga telah dipertingkatkan dengan bentangan material yang berkualiti tinggi termasuk pemilihan fabrik kulit ‘Ondulice’ yang menampakkan rekaan dalaman yang lebih elegan.

Citroen C4 Picasso serba baharu ini turut dilengkapi dengan antara muka digital sepenuhnya yang lebih menarik dan intuitif. Pada papan pemukannya, terdapat dua skrin yang terletak di bahagian tengah iaitu pad sesentuh 7-inci dan skrin HD panoramik 12-inci.

Citroen C4 Picasso 16

Selain itu, ia turut dilengkapi dengan elemen keselamatan yang lebih diyakini iaitu Sistem Bantuan Parkir, Kawalan Kelajuan Aktif, Sistem Pemantauan Titik Buta, bantuan parkir hadapan dan belakang, kamera undur, Sistem Amaran Penukaran Lorong dan tempat duduk pemandu dengan fungsi mengurut secara elektronik serta sokongan belakang boleh laras.

Tidak lengkap dengan itu, Citroen C4 Picasso turut diperhebatkan dengan teknologi keselamatan termasuk Bantuan Mula Mendaki, Program Kestabilan Elektronik dengan ABS, EBD, Bantuan Brek Elektronik (EBA) dan Kawalan Kestabilan Elektrik (ESC) bersama Kawalan Cengkaman.

Ia juga turut dilengkapi dengan enam beg udara, brek tangan automatik, ISOFIX dan sistem keselamatan tali pinggang aktif.

Citroen C4 Picasso 28

Citroen C4 Picasso serba baharu dijanakan oleh enjin 1.6 liter twin-scroll turbocharger yang mampu menghasilkan kuasa sehingga 165 hp dan tork 240 Nm. Ia turut dipadankan dengan kotak gear automatik enam-kelajuan. Gabungan enjin dan kotak gear ini membolehkan Citroen C4 Picasso serba baharu ini dipacu dari 0-100 km/j dalam hanya 9.3 saat dan mampu mencapai kelajuan maksimum sehingga 210 km/j.

Bagi penggunaan bahan apinya, ia diyakini efisien iaitu didakwa sekitar 17.3 km bagi setiap liter dan bagi emisi karbon dioksida pula lebih kurang 130g bagi setiap km.

Keupayaan pemanduannya merupakan kunci kekuatan utama bagi model ini. Selain keselesaan, ia juga mudah dikendalikan. Ia juga memiliki jejari pusingan sehingga 10.8 meter, menambahkan lagi kesesuaian pemanduan terutamanya di kawasan bandar, terutamanya ketika mahu membuat pusingan U.

C4 Picasso serba baharu ini juga telah dikurangkan berat dan graviti pada bahagian tengahnya, memberikan keseimbangan di antara keselesaan dan pengendalian. Sekali gus memberikan lebih keselamatan yang optimum. Ia juga adalah hasil kedudukan penyerap hentaknya yang telah diposisi semula secara melintang.

Ditawarkan dengan empat pilihan warna yang menawan iaitu Noir Onyx (hitam), Blanc Banquise (putih), Blue Kyanos (biru), Gris Aluminium (kelabu) dan Rouge Rubi (merah), C4 Picasso serba baharu ini dijual pada harga atas jalan RM148,888 dan didatangkan dengan waranti selama lima tahun tanpa had perbatuan.

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *