ETC mampu kurangkan kesesakan trafik sebanyak 30% & akan diimplementasi di semua plaza tol menjelang 2018 – Rosnah

By  |  0 Comments

TOL_LDP_PUCHONG_SELATAN1

Implementasi Sistem Kutipan Tol Elektronik (ETC) dilihat mampu mengurangkan kesesakan jalan raya di Malaysia, kata Timbalan Menteri Kerja Raya, Datuk Rosnah Abdul Majid Shirlin.

Menurut Rosnah lagi, kesesakan lalu lintas di sepanjang laluan tol mampu dikurangkan sebanyak 30%, laporan The Sun Daily.

Di mana masa untuk melakukan transaksi menggunakan SmartTAG hanya sekitar tiga saat, manakala pengguna Touch ‘n Go pula lebih kurang enam saat. Manakala pembayaran secara tunai pula, dianggarkan mengambil masa sekitar 15 saat, ujar Rosnah memberitahu Dewan Rakyat semalam.

Rosnah turut memaklumkan, setakat ini sebanyak 21 plaza tol telah mengimplementasikan pembayaran secara elektronik sepenuhnya, dan menjangkakan kesemua plaza tol di seluruh negara akan melaksanakan perkara yang sama menjelang tahun 2018.

Dalam masa yang sama, sistem pengesahan kad pengenalan gelombang radio (RFID) oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dijangka akan disambungkan ke sistem ETC ini pada tahun yang sama.

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *