Mazda CX-3 2.0 dilancarkan – Harga RM131,218 & diimport sepenuhnya dari Jepun

By  |  0 Comments

Mazda_CX3_04

Sebelum tirai 2015 berlabuh, petang ini Bermaz Motor telah melancarkan model SUV crossover yang dinanti-nanti, Mazda CX-3. Tampil dengan gaya sporty, menepati cita rasa masa kini terutamanya bagi golongan generasi muda yang inginkan kenderaan bersifat urban dan memenuhi keperluan gaya hidup semasa.

Difahamkan, CX-3 bagi pasaran Malaysia adalah unit model import sepenuhnya (CBU) yang dibawa terus dari Jepun iaitu dari kilang pemasangan utamanya di Hiroshima. Dan buat masa ini, Bermaz hanya membawa masuk sebanyak 2,000 unit sahaja (dan lebih kurang 1,000 unit telah ditempah!).

Bermaz kini sedang berusaha untuk menambahkan jumlah unit yang dibawa masuk ke Malaysia sebagai memenuhi permintaan pasaran. Walau bagaimana pun, mungkin ia mengambil sedikit masa untuk menambah jumlah berkenaan.

Mazda_CX3_01

Dalam sidang medianya, Bermaz Motor turut ditanya, mengapa CX-3 tidak dibawa masuk dari Thailand memandangkan ia turut dipasang di negara berkenaan, Pengarah Eksekutif Bermaz, Dato’ Ben Yeoh menjawab, “Ia adalah tertakluk di bawah skim AFTA, di mana CX-3 pemasangan Thailand tidak menepati piawaian yang telah ditetapkan kerana ia perlu menggunakan sekurang-kurangnya 40% komponen tempatan.”

Nampak gayanya Mazda kena mempercepatkan proses pengeluaran model pemasangan tempatan (CKD) kerana dijangka CX-3 ini pastinya menerima sambutan yang hangat.

Apa yang menariknya tentang CX-3 ini?

Seperti yang diketahui sebelum ini, CX-3 dijanakan oleh enjin SkyActiv-G 2.0 liter petrol dengan kuasa 154 hp pada 6,000 rpm dan puncak tork 204 Nm bermula 2,800 rpm. Ia turut dipadankan dengan transmisi SkyActiv-Drive automatik enam-kelajuan. Kuasanya hanya disalurkan pada roda hadapan, ini bermakna tiada sistem AWD disertakan.

Seperti mana model terkini Mazda yang lain, CX-3 ini turut diperbuat dengan padanan kerangka SkyActiv-Body yang memiliki struktur yang lebih optimum dengan penggunaan material berkualiti tinggi bagi menjamin ketegaran, keselamatan yang lebih baik serta prestasi pengendalian yang lebih memuaskan.

Mazda_CX3_Ext_15

Bagi pengendalian yang lebih mantap, CX-3 ini dipadankan dengan SkyActiv-Chasis dengan penampilan sistem suspensi topang MacPherson untuk bahagian hadapan dan palang Torsion di belakang yang turut mampu menyerap impak hentakan lebih optimum.

Ia juga dipadankan dengan roda stereng jenis Electronic Power Assisted Steering (EPAS) bagi pengendalian yang lebih optimum.

Sesuai dengan pemanduan urban, CX-3 ini berukuran 4,275 mm panjang, 1,765 mm lebar, 1,535 mm tinggi dan seberat 1,211 kg.

Dengn imej yang ternyata menyerlah, Mazda CX-3 ini umpama gabungan sebuah hatchback dan SUV. Ia turut mempertaruhkan imej rekaan KODO : Soul of Motion yang penuh evolusi, ciptaan Mazda sendiri.

Bahagian hadapannya nampak agresif dengan sentuhan sporty. Ia turut dilengkapi dengan lampu utama projektor LED yang anggun dengan kawalan lampu tinggi dan lampu nyalaan siang LED, dan lampu kabus LED

Begitu juga dengan profil sisinya yang dihiasi garisan tajam yang menepati ciri aerodinamik. Dan tambah menarik dengan penampilan cermin sisi yang boleh dilipat secara automatik (dengan indikator isyarat) dan juga roda bersaiz 18-inci yang dibaluti tayar 215/50 R18 dengan rekaan rim yang bergaya.

Manakala bahagian belakangnya pula dihiasi dengan lampu kombinasi LED serta lampu kabus LED.

Mazda_CX3_Int_14

Pada bahagian kabinnya, ia dilengkapi dengan sistem melahu i-STOP, unit multimedia MZD Connect iaitu sistem sambungan dengan Human-Machine Interface (HMI) berserta skrin paparan bersaiz tujuh-inci, enam pembesar suara dan kekemasan kulit berwarna hitam dengan kombinasi fabrik

CX-3 ini juga didatangkan dengan Paparan Pemanduan Aktif, iaitu paparan head-up sama seperti yang terdapat pada Mazda2.

Selain itu, ia turut menampilkan tempat duduk balutan kulit suede hitam dengan jahitan kontras berwarna merah, bumbung matahari, pedal penukar gear, kawalan kelajuan, penghawa dingin automatik sepenuhnya, kamera undur, butang pemilihan pemanduan, kemasukan tanpa kunci, dan butang penghidup enjin.

Bagi aspek keselamatan, CX-3 ini turut dilengkapi dengan enam beg udara, berserta beberapa ciri standard termasuk Kawalan Kestabilan Dinamik (DSC), kawalan cengkaman, ABS, EBD, Isyarat Perberhentian Kecemasan (ESS), bantuan brek dan bantuan mula mendaki.

Mazda_CX3_Ext_08

Walau bagaimana pun, CX-3 bagi pasaran Malaysia ini tidak dilengkapi dengan teknologi keselamatan i-Activsence yang dibangunkan sendiri oleh Mazda.

Ia turut menawarkan lima pilihan warna menawan iaitu Soul Red Metallic, Crystal White Pearl, Jet Black, Meteor Gray, dan Deep Crystal Blue.

Dijual pada harga atas jalan RM131,218 (tanpa insurans), CX-3 ini turut didatangkan dengan waranti tiga tahun (tanpa perbatuan terhad) dan Program Penyelenggaraan Percuma selama tiga tahun/60,000 km (mana yang tiba terlebih dahulu).

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *