Volkswagen umum 11 juta kenderaannya dipasang “defeat device” & bakal tanggung kos €6.5b untuk baik pulih

By  |  0 Comments

VW_TDI_ENGINE

Volkswagen (VW) mengakui “defeat device” yang sedang hangat diperkatakan itu, telah dipasang pada 11 juta unit kenderaannya di seluruh dunia. Makala Agensi Perlindungan Alam Sekitar (EPA) USA telah mengesan sebanyak 482,000 unit kenderaan VW telah dipasang perisian tersebut untuk ‘menipu’ dalam ujian emisi.

VW turut berkata, 11 juta unit kenderaan tersebut telah dipasang bersama enjin turbodiesel Type EA, dan mengakui “perisian pengurusan enjin” tersebut tidak diaplikasikan pada enjin diesel EU 6 yang kebanyakannya berada di pasaran Eropah.

Untuk membaik pulih imej yang tercalar ini, VW akan memperuntukan sejumlah €6.5 bilion dan sementara siasatan masih berlangsung, jumlah kenderaan terbabit sebenarnya masih belum dikenalpasti namun yang pasti ia melibatkan kuantiti yang cukup besar.

Ekoran skandal ini, saham VW juga dikatakan merundum melebihi 20% dan sehingga kini pihaknya sedang berhempas pulas untuk membersihkan semula imejnya yang tercalar. Walau bagaimana pun, ura-ura mengenai peletakan jawatan CEO VW yang heboh diperkatakan semalam, adalah tidak benar.

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *