Lexus ES baharu lebih berketerampilan – Harga bermula RM279k

By  |  0 Comments

Lexus_ES 001

Selepas melancarkan Lexus NX pada Januari yang lalu, kini giliran model ES facelift pula mengambil tempat di pasaran.

Lexus ES facelift bakal meneruskan kisah kejayaannya dengan pelbagai penambahbaikan tanpa menghapuskan ciri paling pentingnya – kemewahaan yang tiada tandingan. Peningkatan terbesar kepada ES baharu ini ialah di bahagian luaran kereta di mana jeriji beralun logo Lexus yang baharu, dapat membezakan kereta baharu ini daripada yang lama.

Bagi memenuhi standard tinggi pasaran di Malaysia, Lexus Malaysia menawarkan tiga varian ES baharu ini iaitu ES250 Premium, ES250 Luxury dan ES 300h yang dijana oleh Sistem Pemanduan Hibrid Lexus.

Lexus_ES 002

Antara penambahbaikan yang dilakukan ke atas ES baru ialah rupa hadapan dengan ciri keselamatan yang lebih baik seperti Paparan Sudut Buta dengan Pengawasan Trafik Melintas di Belakang, Bantuan Mula Mendaki, 10 beg udara dan lampu hadapan LED (untuk ES 250 Luxury dan ES300h).

Ruang dalaman ES baru juga telah dipertingkatkan bagi mengenengahkan imej kualiti dan keanggunan. Kekemasan Birdseye Maple Wood kini adalah standard pada semua varian, dan menyerlahkan rasa mewah berkualiti tinggi Lexus ES. Daya tarikan lain bagi kabin termasuklah tiga-zon penghawa dingin.

Bercakap pada majlis pelancaran Lexus ES, Datuk Ismet Suki, Presiden UMW Toyota Motor berkata, “Kami yakin Lexus ES baharu akan lebih menonjol kepada ramai audien berbanding sebelum ini. Sejak pelancaran di peringkat global, ES baharu telah mencetuskan gelombang di banyak negara dengan jualan yang sungguh mengalakkan. Saya juga yakin bahawa ES baru ini akan diterima dengan baik di negara ini.”

Tempahan bagi Lexus ES baharu telah bermula pada akhir Julai lalu dan lebih daripada 100 unit tempahan diterima, dengan varian ES 250 Luxury merupakan yang paling popular. UMW Toyota Motor menyasarkan untuk menjual sebanyak 750 unit ES menjelang akhir tahun ini dan yakin untuk mencapai sasaran jualan Lexus sebanyak 2,200 unit bagi 2015.

Majlis pelancaran tersebut turut dihadiri oleh Tan Sri Asmat Kamaludin, Pengerusi, UMW Toyota Motor, En. Akio Takeyama, Timbalan Pengerusi, UMW Toyota Motor, Vince Socco, Pengurus Besar Projek, Toyota Motor Corporation dan Paul Carroll, Naib Presiden, Bahagian Asia Pasifik Lexus.

Harga bagi Lexus ES baru dengan GST, tanpa insurans bagi Pendaftaran Persendirian Individu adalah RM295,200 bagi ES 250 Premium, RM278,600 untuk ES 250 Luxury dan ES300h pula RM355,100.

Semua varian turut didatangkan dengan waranti selama tiga tahun atau 100,000 km (mana yang tiba terlebih dahulu).ES 300h turut didatangkan dengan waranti bateri hibrid selama lapan tahun bagi ketenangan minda.

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *