IIMS 2015: Ford Focus facelift ditampilkan di peringkat ASEAN

By  |  0 Comments

Ford-Focus-Facelift-2

Turut mencuri tumpuan dalam Indonesia International Motor Show (IIMS) 2015 yang sedang berlangsung di Jakarta International Expo (JIExpo) Kemayoran ialah model facelift bagi Ford Focus.

Ford focus hatchback (turut ditawarkan dengan varian sedan) yang dipertontonkan ini tampil dengan warna Blue Oval, nampak lebih sporty dan kemas.

Antara elemen baharu yang ditampilkan termasuklah gril trapezoidal dengan paten ‘sarang lebah’ yang turut kelihatan pada perumah lampu kabus, menghasilkan imej yang lebih agresif.

Lampu utamanya juga telah diperkemaskinikan, lebih nipis dan anggun berbanding sebelum ini. Manakala rekaan Ford’s Kinetic masih menguasai segenap sudut termasuk garisan berkarakter yang diketengahkan.

Pada bahagian belakang pula, lampunya telah diposisikan sedikit bawah bagi memberikan gambaran yang lebih aerodinamik apabila dilihat dari tepi. Malah bahagian bampar belakang juga telah diperkemaskininkan. Bagi menyerlahkan lagi varian Sport, penampilan gaya ‘sarang lebah’ turut menjadi pilihan melingkari bahagian peresap.

Ford-Focus-Facelift-3

Menjengah bahagian kabinnya, terdapat sedikit perubahan yang ditampilkan. Antaranya roda stereng tiga-jejari baharu, corong tengah yang lebih nipis, butang penukar gear yang diperkemaskini serta pertambahan tempat meletak cawan.

Malah bahagian konsol tengah juga telah diperkemaskini dengan meletakkan unit kepala Sony (untuk model Sport), ia nampak lebih ringkas berbanding model Focus sedia ada.

Selain itu, sistem infotainmen SYNC 2 baharu turut ditampilkan dan menggunakan skrin paparan sesentuh lapan-inci sepenuhnya.

Tiga model bagi Focus baharu ini bakal dipasarkan di Indonesia iaitu Trend hatch dengan penampilan rim aloi 17-inci, sistem SYNC bersama skrin 4.2-inci dan roda stereng berserta butang kawalan audio, enam pembesar suara, dua beg udara, ABS, kawalan kestabilan dan Bantuan Mula Mendaki. Ia bakal dijual pada harga 403 juta rupiah (RM119,700).

Manakala varian Sport hatch pula menerima lampu utama yang lebih ranggi dengan lampu nyalaan siang LED, lampu arah LED pada lampu belakang, kit badan dengan spoiler belakang yang lebih besar, rim aloi 17-inci, SYNC 2 dengan tujuh pembesar suara, sistem bunyi Sony, kemasukan tanpa kunci, butang penghidup enjin, pengesan parkir hadapan, lampu dan bilah pengilap cermin automatik, dua-zon penghawa dingin automatik, tempat duduk pemandu boleh laras dengan empat cara dan material kulit upholstery.

Ford-Focus-Facelift-40

Bagi aspek keselamatan, varian Sport memilik enam beg udara, dan elemen tambahan termasuk Active City Stop serta Active Park Assist. Varian ini ditawarkan pada harga 441 juta rupiah *RM130,900).

Manakala bagi varian Titanium sedan pula, ia menerima semua elemen yang sama dan berharga 485 juta rupiah (RM144,000).

Focus facelift ini dijanakan dengan enjin baharu 1.5 liter EcoBoost pengecas turbo yang mampu memberikan kuasa sehingga 180 PS pada 6,000 rpm dan tork 24o Nm pada 5,000 rpm. Ia turut dipadankan dengan transmisi automatik torque converter enam-kelajuan.

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *