Ford Malaysia anjur siri jelajah ‘Keselamatan Masa Depan Bersama Ford’ selama 2 hari di OU

By  |  0 Comments

Ford_Roadshow_9

Mulai hari ini sehingga esok, Ford Malaysia membawakan siri jelajah ‘Keselamatan Masa Depan Bersama Ford’ ke Malaysia untuk meningkatkan lagi kesedaran mengenai aspek keselamatan. Siri jelajah ini memberi tip-tip berguna kepada pemandu, serta mempamerkan pelbagai teknologi keselamatan dan bantuan yang mampu membantu mereka ketika berdepan kondisi trafik yang mencabar.

Disasarkan kepada para pemandu dan penumpang kenderaan, siri jelajah ini diadakan di pusat membeli-belah 1 Utama (OU), bermula jam 10 pagi hingga 8 malam.

Dibuka kepada orang ramai secara percuma, siri jelajah ini turut menampilkan sekumpulan pakar daripada Ford. Mereka berkongsi nasihat dan topik berkaitan keselamatan pemandu serta rangkaian kenderaan dengan aspek keselamatan kanak-kanak menjadi fokus utama.

Ford_Roadshow_11

“Dengan membawakan siri jelajah ini ke Malaysia, kami harap dapat berhubung dengan rakyat Malaysia, sekali gus berbincang mengenai gaya pemanduan lebih selamat, meningkatkan kesedaran berkaitan aspek keselamatan kenderaan, di samping mendidik mereka supaya membuat pilihan bijak untuk diri sendiri dan buat mereka yang tersayang,” kata Pengarah Urusan Malaysia dan Pasaran Membangun Asia Pasifik, Ford Motor Company, David Westerman.

Siri jelajah tersebut melibatkan taklimat-taklimat keselamatan selama 40 minit yang diadakan pada setiap setengah jam. Ia juga merangkumi satu siri pameran dan paparan interaktif yang membantu menerangkan tentang teknologi-teknologi keselamatan inovatif Ford yang ada sekarang serta pada masa depan.

Ford_Roadshow_13

Antara tip yang disalurkan ialah kepentingan memasang tempat duduk kanak-kanak, pemanduan selamat bagi wanita hamil dan sebagainya.

Para pengunjung juga boleh mengaplikasikan tip-tip ini dengan mencuba sut-sut yang telah direka khas. Sut-sut tersebut digunakan oleh pasukan jurutera Ford untuk memenuhi keperluan pemandu yang mengalami isu-isu mobiliti spesifik. Ini termasuklah Empathy Belly yang membantu menawarkan simulasi pergerakan terhad yang dihadapi oleh wanita mengandung. Sementara Sut Warga Emas yang dipasang dengan pemberat, pendakap, cermin mata dan palam telinga pula merupakan simulasi kesan usia terhadap deria-deria manusia.

Para pengunjung berpeluang untuk merasai sendiri pengalaman dan demonstrasi Ford SYNC 2 yang membolehkan pemandu kekal berhubung, pada masa yang sama kekal fokus di atas jalan raya. Demonstrasi tali pinggang keledar yang boleh dikembungkan, pertama kali diproduksikan oleh industri aotomotif yang direka untuk meningkatkan perlindungan penumpang tempat duduk belakang turut diadakan.

Ford_Roadshow_6

Menerusi simulasi serta multimedia yang interaktif dan menyeronokkan, pengunjung akan belajar bagaimana ciri-ciri dan teknologi canggih dapat membantu pemandu untuk berdepan dengan kondisi trafik yang mencabar. Teknologi-teknologi itu termasuklah Adaptive Cruise Control yang membantu pemandu mengekalkan jarak selamat dengan kenderaan di hadapan. Manakala Active City Stop pula direka untuk mengurangkan dan dalam situasi-situasi tertentu, mengelakkan pelanggaran bahagian belakang pada kelajuan rendah.

Turut dipamerkan ialah MyKey, teknologi pertama dalam industri itu membolehkan pemiliknya memprogramnkan kunci untuk diri sendiri atau pemandu lebih muda. MyKey berupaya menghadkan kelajuan, mengurangkan volum maksimum sistem audio, mematikan radio sehinggalah tli pinggang keledar dipakai, serta menghalang penyahaktifan teknologi keselamatan dan bantuan pemandu.

Ford_Roadshow_4

Satu lagi visi yang ingin direalisasikan Ford adalah komunikasi kenderaan kepada kenderaan (V2V) dan kenderaan dengan infrastruktur (V2I). Ia merupakan sistem yang membolehkan kenderaan untuk berkomunikasi di antara satu sama lain tentang aspek pemanduan dan kondisi trafik, biarpun ketika kenderaan itu sudah jauh dari pandangan.

V2I juga membolehkan kenderaan berkomunikasi dengan infrastruktur dan sistem pengurusan trafik. Hasilnya, jalan raya akan menjadi lebih selamat, aspek mobiliti boleh ditambah baik serta emisi dan penggunaan bahan api dapat dikurangkan.”

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *