Toyota Fortuner 2016 tampil lebih gagah & berkuasa

By  |  0 Comments

Toyota_Fortuner_2016_6

Toyota memperhebatkan lagi gerak gempurnya untuk memeriahkan lagi industri automotif global dengan memperkenalkan model baharu bagi Fortuner.

Model SUV tujuh-tempat duduk ini bakal memasuki pasaran Australia pada hujung Oktober ini.

Ia bakal ditawarkan dengan tiga varian iaitu GX, GXL dan Crusade. Kesemuanya dijanakan oleh enjin baharu Toyota iaitu 2.8 liter empat-silinder turbo-diesel yang mampu memberikan 450Nm daya tork.

Toyota_Fortuner_2016_14

Malah ia juga bakal dipadankan dengan kotak gear manual baharu dengan enam-kelajuan termasuk teknologi pintar bagi varian GXL dan Crusade bagi penukaran gear yang lebih lancar. Malah transmisi automatik enam-kelajuan yang baharu dibangunkan turut ditawarkan.

Kesemua varian juga dilengkapi dengan trailer sway control, yang direka bagi membantu sekiranya kenderaan terhuyung-hayang akibat tiupan angin lintang, keadaan jalan raya yang beralun atau selekoh tajam.

Fortuner 2016 ini juga dilengkapi dengan sistem pacuan semua-roda sama ada secara sepenuh atau separuh masa.

Toyota_Fortuner_2016_11

Manakala sistem suspensinya menggandingkan double wishbone di bahagian belakang dan konfigurasi gegelung pegas untuk belakang bagi memberikan kestabilan yang lebih jitu dan keselesaan tatkala pengendalian. Bahagian belakang dan hadapan juga turut dipadankan dengan palang anti-olengan untuk penstabilan.

Bukan itu sahaja, bagi memantapkan lagi pengendalian, Fortuner 2016 ini turut dilengkapi dengan kawalan cengkaman elektronik aktif terutamanya jika melalui laluan permukaan batu kerikil. Malah pemandu juga boleh mematikan kuasa elektronik tersebut jika melalui permukaan jalan yang licin termasuk berlumpur atau berpasir.

Toyota_Fortuner_2016_3

Selain itu, ia juga didatangkan dengan kamera undur, tujuh beg udara, kawalan mendaki bukit, isyarat berhenti kecemasan. Toyota turut mengharapkan Fortuner 2016 ini mampu mencapai penarafan keselamatan lima-bintang.

Kesemua varian juga dilengkapi dengan corong penyejuk udara hadapan dan belakang, skrin sesentuh bagi audio, sambungan mobiliti Toyota Link, rim aloi bersaiz 17- atau 18-inci, cakera brek hadapan dan belakang serta ruang penyejukan minuman.

Bagi dua gred tertinggi, ia juga dipadankan dengan rel bumbung, lampu kabus, pengesan parkir undur, kemasukan kunci pintar, butang penghidup enjin dan kawalan bantuan menurun bukit.

Elemen tambahan bagi varian tertinggi, ia turut hadir dengan lampu utama bi-LED dan lampu nyalaan siang LED, pintu belakang berkuasa dan rim aloi bersaiz 18-inci.

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *