Kesesakan lalu lintas di bandar boleh menyebabkan pemandu mengalami masalah psikologi

By  |  1 Comment

kl-city-jam

Bernama hari ini melaporkan isu kesesakan lalu lintas yang teruk dialami pemandu di bandar-bandar besar terutama di Lembah Klang diibaratkan seperti ‘bom jangka’ yang boleh ‘meletup’ pada bila-bila masa dan memberi kesan kepada psikologi para pemandu.

Menurut Pakar Psikologi Dr Meriam Omar Din,walaupun kesesakan lalu lintas bukan satu-satunya masalah yang boleh menyebabkan pemandu kenderaan berada dalam keadaan tidak terkawal, ia akan memberi kesan jika mereka turut tertekan dengan situasi di tempat kerja atau di rumah.

Kajian mendedahkan bahawa rakyat Malaysia di bandar besar secara purata menghabiskan dua jam sehari dalam kesesakan lalu lintas sekali gus mengakibatkan kerugian produktiviti berjumlah RM5.51 bilion setahun.

Kira-kira 88 peratus penduduk bandar bergantung kepada kenderaan persendirian manakala 12 peratus bergantung kepada pengangkutan awam.

JAM1

Mengakui hakikat terbabit, Dr Meriam berharap pemandu menangani tekanan hidup yang dialami dan tidak meluahkan kemarahan di atas jalan raya ketika berdepan dengan kesesakan lalu lintas.

Bagi menangani masalah ini, punca stress harulah dikenalpasti dan kalau boleh elakkan melalui jalan yang menyumbang kepada kesesakan lalu lintas serta perlu rancang perjalanan dengan bijak.

Pakar Psikologi Trafik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Profesor Madya Dr Rozmi Ismail pula berkata penyelidikan yang dijalankannya pada 2005 menunjukkan lapan daripada 10 pengguna jalan raya bersikap agresif ketika berada di jalan raya.

“Kajian saya khusus kepada tahap tekanan dan hubungannya dengan sikap agresif, ia memberi hasil iaitu tingkah laku yang tidak dijaga akan menyebabkan individu menjadi agresif iaitu cepat marah, memaki hamun pengguna lain dan biadap,” katanya.

Dr Razmi berkata didikan pemanduan berhemah kepada generasi muda harus diberi bermula dari sekarang agar tiada lagi kes pemandu bersikap negatif.

Kemudahan pengangkutan awam juga perlu diperbaiki agar mendatangkan minat kepada orang ramai menggunakannya untuk ke tempat kerja.

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *