Pembangunan kereta elektrik Proton masih peringkat protaip

By  |  0 Comments

proton-iriz-ev-lg-korea-3

Timbalan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau Dan Air, Datuk Seri Mahdzir Khalid, mengesahkan pembangunan kereta elektrik Proton masih dalam peringkat Prototaip. Ia adalah kenyataan maklumbalas bagi menjawab pertanyaan dari Dr Che Rosli Che Mat (PAS-Hulu Langat) dalam sidang Dewan Rakyat semalam, laporan Bernama.

Menurut Mahdzir lagi, unit prototatip tersebut sedang menjalani beberapa ujian kualiti dan keselamatan intensif.

“Ujian ini turut mengambil keperluan pengguna, dan kereta elektrik ini dihasilkan dengan harga yang berpatutan. Malah prestasinya juga akan mengikut standard antarabangsa,” ujar Mahdzir.

Pic-5

Sambungnya lagi, “Kerajaan memberikan sokongan sepenuhnya terhadap usaha yang dilakukan oleh pengeluar kereta nasional ini bagi membangunkan kereta elektrik dan kerjasama erat antara pihak kerajaan, pengeluar, pembekal utiliti dan pemegang saham yang lain sangat diperlukan untuk mempromosi penggunaan kereta elektrik ini. Sekali gus menjadikan Malaysia sebagai hab pengeluar kereta elektrik di ASEAN.”

Pada Oktober lalu, menerusi laman sosial FB peribadi milik Menteri Perdagangan dan Perindustrian Antarabangsa, Datuk Seri Mustapa Mohamed (TokPa) mendedahkan Proton Iriz EV sedang menjalani proses prototaip di fasiliti R&D LG di Incheon, Seoul, Korea Selatan. Ia merupakan kerjasama antara Proton dan LG Electronic yang bukan setakat sedang membangunkan teknologi kamera stereo ADAS dan lampu NEXLIDE untuk Proton Iriz, malah dilihat komited dalam menghasilkan prototaip bagi model tersebut.

Baru-baru ini, CEO Institut Automotif Malaysia (MAI), Madani Sahari, turut berkata Proton EV haruskan berharga di bawah RM100k apabila ia dilancarkan pada hujung 2016 atau awal 2017. Selain itu, antara syarikat pengeluar luar yang bakal memproduksikan EV di Malaysia iakah BAIC dari China. Mereka akan memulakan operasinya di Gurun, Kedah pada July 2016.

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *