Aspek keselamatan Proton semakin diyakini?

By  |  0 Comments

6-ANALISA

Lebih kurang dua minggu yang lalu, kecoh di media sosial Facebook mengenai kemalangan yang melibatkan sebuah Proton Preve di Lebuh Raya Pantai Timur (LPT).

Preve ini remuk teruk pada bahagian hadapannya dengan enjinnya turut tercampak keluar ekoran impak akibat kemalangan terbabit. Bukan itu sahaja, struktur bumbungnya juga remuk kemungkinan besar Preve ini terbalik beberapa kali di atas permukaan badan akibat hilang kawalan.

Walau pun kemalangan itu membabitkan ‘total lost’, namun pemandu Preve terbabit selamat tanpa mengalami sebarang kecederaan. Malah struktur sisi kenderaannya masih kukuh dan biarpun remuk namun pintu masih boleh dibuka membolehkan pemandunya keluar dari kenderaan dengan selamat.

ProtonCarnival06

Kemudian pada hujung minggu lalu, Proton mempamerkan poster mengenai berita ini di karnival Jualan Proton yang berlangsung di MITC, Melaka, pada hujung minggu yang lalu. Sekali gus mewar-warkan kepada umum bahawa Proton sememangnya amat mementingkan aspek keselamatan terhadap produksi model-modelnya. Terutamanya yang melibatkan model keluaran baharu seperti Preve dan Suprima S yang telah menerima pengiktirafan lima bintang oleh ANCAP.

Perkara ini juga telah dibangkitkan oleh Pengerusi Eksekutif Proton, Tan Sri Mohd Khamil Jamil, semasa majlis bual bicara bersama pihak media yang berlangsung di Kota Kinabalu, Sabah, dua minggu lepas.

Menurut Tan Sri Khamil, aspek keselamatan pengguna merupakan ciri yang paling utama bagi jenama ini. Selain daripada soal prestasi dan pengendalian, aspek keselamatan sangat dititikberatkan oleh Proton di dalam memproduksi model jenama mereka.

Mengulas mengenai kemalangan di LPT di mana enjin Preve terbabit tercampak keluar, Tan Sri Khamil berkata, “Enjin terbabit dipasangkan mengikut rekaan kenderaan terbabit. Preve memiliki zon remuk yang mampu menyerap impak pelanggaran dan mengurangkan risiko remuk pada bahagian penumpang. Walau pun kenderaan yang mengalami kemalangan tersebut remuk di bahagian hadapan namun pintunya masih boleh dibuka. Ini menunjukkan bahawa kerangka model Proton memiliki daya keselamatan yang efektif.”

SuprimaSP63

Jadi, apakah pendapat anda berkenaan dengan struktur kerangka model Proton (terutamanya model keluaran baharu seperti Preve dan Suprima S)? Adakah dengan ciri-ciri keselamatan yang diterapkan mampu mengurangkan impak yang lebih teruk termasuk risiko kecederaan jika terbabit dalam kemalangan?

Kongsikan pendapat anda di dalam ruangan komen bagi artikel ini. Infokereta mengalu-alukan pendapat bernas dan relevan daripada anda.

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *