Lexus NX serba baharu dilancarkan – Harga RM292k hingga RM 369k

By  |  0 Comments

IMG_4345

Lexus Malaysia hari ini secara rasmi melancarkan model yang paling dinanti-nantikan, Lexus NX serba baharu, crossover kompak mewah berinovasi tinggi yang membawa elemen sporty mewah ke dalam pasaran SUV di Malaysia. Lexus NX adalah model serba baharu yang pertama kali diperkenalkan ke pasaran global pada pertengahan 2014 dengan pengeluaran bermula beberapa bulan kemudiannya.

LexusNX_03

Antara yang pertama bagi Lexus NX termasuk enjin 2.0-liter twin-scroll turbocharged, tempat duduk belakang boleh ubah dan dilipat secara elektronik, yang merupakan pertama kali untuk Lexus, paparan pandangan Panoramik dan pengecas telefon tanpa wayar (Qi charger).

Ia juga memaparkan paparan sentuh berbentuk pad Remote Touch Interface dengan kesan gegaran yang baharu, lampu memasuki selekoh LED, meter turbo boost berwarna penuh selain sentuhan sensitif suis lampu dalaman.

Bercakap pada majlis pelancaran Lexus NX serba baharu, Datuk Ismet Suki, Presiden UMW Toyota Motor Sdn Bhd berkata, “Lexus NX serba baharu adalah sebenar-benar SUV yang unik, sesuatu yang tidak pernah dilihat sebelum ini dalam pasaran Malaysia. Ia adalah crossover kompak mewah berinovatif tinggi yang sangat berbeza daripada model SUV Lexus yang sangat berjaya iaitu Lexus RX.”

Lexus NX serba baharu ini disasarkan kepada segmen lebih mudah pasaran berbanding model-model Lexus lain yang kebanyakannya ditumpukan kepada individu yang telah berjaya.

Lexus NX ditawarkan dalam dua varian enjin; enjin petrol 2.0 liter twin-scroll turbocharged digandingkan dengan transmisi automatik enam kelajuan baharu, selain enjin Hibrid 2.5 liter dengan sistem pemanduan roda E-CVT dan E-Four untuk model Pemanduan Semua Roda.

Enjin 2.0 liter twin-scroll turbocharged menawarkan kuasa 235hp pada 4,800 hingga 6,500 rpm dengan tork setinggi 350 Nm daripada 1,650-4,000rpm.

Sementara enjin Hibrid 2.5 liter pula mengeluarkan gabungan kuasa 197hp dan tork yang dipertingkatkan dengan penggunaan motor elektrik dan dikawal secara pintar pada permulaan nyalaan enjin dan direka bentuk bagi menambah secara perlahan-lahan untuk dirangkaikan dengan peningkatan output enjin.

Pada bahagian luaran, Lexus NX serba baharu tampil dengan jeriji spindle yang ikonik dan lampu utama berbentuk tiga L jenis LED. Keseluruhan reka bentuk melahirkan gambaran dinamik yang agreasif, sesuatu yang membayangkan keupayaan lasak tanpa mengenepikan kemewahan yang sentiasa dikaitkan dengan Lexus.

Lampu utama juga unik dan menggunakan enam kecerahan tinggi baharu LED untuk menawarkan pencahayaan optimum dan tiga lampu pada bentuk L untuk sinaran rendah. Yang menariknya, sejumlah 78 LED (pada kedua-dua belah) digunakan bagi Lampu pencahayaan siang dan ini mencetuskan kilauan umpama kristal menerusi lensa dalaman yang tebal.

Malahan, faktor pengendalian dan keseronokan diberi keutamaan tinggi semasa pembangunan NX. Daripada maklum balas yang diterima Lexus, model NX adalah luar biasa lincah di sebalik ketinggiannya, dan stabil semasa pecutan. Digabungkan dengan keselesaan yang sememangnya dijangka pada sesebuah Lexus, serta teknologi keselamatan paling terkini, maka Lexus NX baharu memiliki keseimbangan yang tinggi sebagai SUV terbaik.

Ruang dalamannya pula adalah sesuatu yang membawa rasa keseronokan kepada persekitaran kabin. Idea terasnya ialah menggabungkan kecantikan struktur mesin berprestasi tinggi dengan bahan-bahan dan tekstur yang memberikan sentuhan kemewahan tanpa mengorbankan fungsi-fungsinya. Ia diterjemahkan menjadi ruang dalaman yang tinggi ciri kemewahan, berkualiti dan sesuatu yang mudah dan praktikal digunakan, menjadikannya ruang dalam ideal untuk orang yang gemarkan teknologi dan juga mereka yang sukakan sesuatu yang mudah serta ringkas.

NX300h_Int_01

Disebalik saiznya, Lexus NX adalah luas. Ruang dalamannya direka bagi memuatkan lima orang dewasa atau sebuah keluarga muda. Ruang but juga direka pintar untuk menempatkan tiga beg golf atau beg bersaiz besar. Ia juga menawarkan paparan pandangan panorami yang memberikan pandangan udara bagi memudahkan meletak kereta.

Lexus NX serba baharu juga meraih lima bintang dalam penarafan ujian perlanggaran EURO NCAP. Bagi elemen keselamatannya, ia dilengkapi dengan lapan beg udara, ABS, BA, Kawalan Cengkaman (TC), Kawalan Kestabilan Kenderaan (VSA), Bantuan Mula Mendaki (HSA), Paparan Titik Buta (BSM), Rear Cross Traffic Alert (RCTA) dan kamera undur.

Lexus Malaysia menawarkan Lexus NX serba baharu dalam lima varian pada harga RM292, 000 hingga RM 369,000 termasuk model spesifikasi tertinggi iaitu Lexus NX 300h RM375, 000. Kesemua harga adalah tanpa insurans. Jentera ini diimport sepenuhnya dari Jepun.

Tempahan untuk Lexus NX baharu ini telah bermula pada Oktober 2014 dan lebih daripada 600 unit telah ditempah sehingga kini dengan varian Lexus NX F SPORT merupakan model paling popular.

“Kami menjangka untuk menjual kira-kira 2,000 unit Lexus NX menjelang akhir tahun ini dan menyasarkan untuk menguasai 50% bahagian pasaran bagi SUV kompak Paling Laris dalam segmen SUV Kecil Mewah di Malaysia,’’ kata Datuk Ismet Suki.

Majlis pelancaran turut dihadiri Yg. Berbahagia Tan Sri Asmat Kamaludin, Pengerusi UMW Toyota Motor, En. Akio Takeyama, Timbalan Pengerusi, UMW Toyota Motor dan En. Takeaki Kato, Ketua Jurutera Lexus NX serba baharu.

Lexus NX 200t F Sport

Lexus NX 200t

Lexus NX 300h


Lexus NX 200t Premium

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *