Isuzu D-MAX ARTIC penuh gaya – Tampil 2 varian & hanya 510 unit sahaja!

By  |  0 Comments

DmaxArctic_01

Akhir Jun lalu, Isuzu telah memperkenalkan D-Max V-Cross yang merupakan varian baharu bagi D-MAX generasi kedua. Menariknya, ia telah dikuasakan oleh enjin generasi baharu iaitu 3.0 liter yang dilengkapi dengan sistem turbo geometri boleh ubah (VGS) bagi memberikan kuasa dan tork yang lebih unggul.

Malam ini pula, Isuzu telah melancarkan model D-MAX ARTIC yang tampil secara eksklusif dengan hanya memiliki 510 unit sahaja. Dengan sentuhan yang sofistikated, D-MAX ARTIC didatangkan dalam warna putih mutiara yang cukup menyerlah dan pelbagai ciri mewah.

DmaxArctic_Ext_21

Malah D-MAX ARTIC menjadi antara trak pikap pertama yang dipadankan dengan lampu pencahayaan siang (DRL) LED, sama seperti SUV moden yang ada di pasaran sekarang.

Isuzu D-MAX ARTIC ditawarkan dengan pilihan enjin 2.5 liter (136 PS @3,600 rpm /320 Nm @ 1,800-2,800 rpm) atau 3.0 liter (177 PS @ 3,600 rpm/380 Nm @ 1,800-2,800 rpm) yang lebih dikenali sebagai V-Cross ARTIC.

Menurut COO Isuzu Malaysia, Daisuke Ishida, D-MAX ARTIC diyakini mampu membangkitkan rasa individualisme yang jarang ditampilkan oleh sebuah kenderaan begini. Ini membolehkan pelanggan memandu Isuzu D-MAX ARTIC mereka dengan bangga.

Disebabkan ia merupakan model edisi terhad, maka D-MAX ARTIC sedaya-upaya tampil dengan penuh keistimewaan. Di mana untuk varian ARTIC 2.5 liter hanya ditawarkan sebanyak 210 unit, manakala V-Cross ARTIC pula 300 unit.

DmaxArctic_Ext_20

Warna putih mutiara dicat pada luarannya sehingga ke acuan badan bahagian bawah sisi pintu dan bahagian atas spoiler kargo belakang. Ia turut digabungkan dengan kemasan krom yang terdapat pada bahagian luarannya.

Pemijak sisi menggunakan material aluminium yang disadur warna perak. Ia dilihat begitu bergaya apabila dipadankan dengan rim aloi multi-jejari Hyper-Silver bersaiz 17 inci.

Sebagai sebuah kenderaan yang sudah dikenali, D-MAX ARTIC turut dipasangkan dengan satu V-Lid bersama kemasan berwarna perak. Penutup bahagian kargo belakang yang boleh dikunci ini memastikan barangan-barangan berharga disimpan dengan selamat daripada dicuri atau disimbah hujan.

Melangkah ke dalam D-MAX ARTIC seolah-olah masuk ke kabin lounge yang mewah. Plat tahan calar berwarna krom mengalu-alukan kedatangan penumpang ketika mereka masuk ke dalam kenderaan. Sementara suasana mewahnya datang dari material kulit tulen Itali yang membalut tempat duduk dan perehat tangan.

Kemewahan dan keselesaan tempat duduk ini juga memastikan keselamatan penumpangnya. Selari dengan Isuzu D-MAX standard, tempat duduk ini direka untuk menawarkan tahap keselamatan paling tinggi, termasuklah perlindungan whiplash sekiranya kenderaan dilanggar dari arah belakang.

Justeru, tidak hairanlah apabila D-MAX menerima anugerah tertinggi pada ASEAN NCAP Grand Prix kerana mampu menawarkan aspek keselamatan terbaik untuk kanak-kanak dalam kategori trak pikap baru-baru ini. Penarafan itu pastinya disumbang oleh cagak tempat duduk kanak-kanak ISOFIX yang menjadi ciri standard, selain reka bentuk tempat duduk belakang yang mengagumkan.

DmaxArctic_Int_21

Selari dengan penampilan Isuzu D-MAX ARTIC yang bergaya, ruang dalamannya terus diserlahkan melalui kemasan kayu pada pemegang pintu, fascia dan konsol tengahnya.

Sementara karpet yang eksklusif dengan kemasan berwarna coklat itu pula menawarkan lebih gaya elegan. Sebuah pemain audio 2-DIN lengkap dengan kamera undur turut menambah keseronokan memandu D-MAX ARTIC untuk jarak yang jauh.

Bagi aspek keselamatan, kedua-dua varian turut dilengkapi dengan dua beg udara, ABS, EBD, Bantuan Brek (BA), ESC dan TCS.

Berikut merupakan senarai harga atas jalan (tanpa insurans) bagi D-MAX ARTIC :

ARTIC 2.5L 4×4 (A/T) (Roll Bar) = RM103,698.10
ARTIC 2.5L 4×4 (A/T) (V-Lid) = RM106,120.10
ARTIC 3.0L 4×4 (A/T) (Roll Bar) = RM110,312.40
ARTIC 3.0L 4×4 (A/T) (V-Lid) = RM112,760.40

Ia kini sudah boleh didapati di semua bilik pameran Isuzu yang sah di seluruh negara. Pembelian D-MAX ARTIC ini turut didatangkan dengan waranti selama tiga tahun atau 100,000km (mana yang tiba terlebih dahulu) dan juga servis Isuzu Doctor Mobile yang berkhidmat selama 24 jam.

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *